Backoffice Anlöp (vikariat)

Backoffice Anlöp (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker  ​Backoffice, Handläggare kundrelationer/Anlöpstjänster  ​
med placering i Norrköping 

​Vill du leverera god service till sjöfarten, offentlig förvaltning och medarbetare på Sjöfartsverket? Är du en klippa på att supportera, gillar att prata i telefonen och får ett glädjerus av att jobba med felanmälningar, fakturafrågor och påminnelser? Har du dessutom erfarenhet av administrativt arbete och kundsupport? Då kanske det här jobbet som handläggare hos kundrelationer på Anlöpstjänster passar dig!
Vi söker nu en ny medarbetare för ett föräldravikariat på två år.
​Arbetsuppgifter 
Vi söker handläggare till vårt team som arbetar med kundsupport. Som handläggare i teamet  på fyra personer kommer du bli en viktig kugge i att få helheten att fungera, både vad gäller den externa supporten och den interna administrationen. Du kommer ha en roll där du både arbetar i kundtjänst och med intern administration. I kundtjänst är du viktig som en första kontakt för att hjälpa till med råd och stöd till våra kunder. Det betyder att du snabbt förstår och ska avgöra om du kan hänvisa vidare eller om du själv kan svara på frågan. Din roll riktar sig till mäklare, agenter, rederier och godsägare samt till myndigheter och hamnar. Det kan handla om rådgivning kring var information hittas, till  vägledning i  det myndighetsgemensamma rapporteringssystemet MSW-Reportal.
Som handläggare hos oss kommer du främst att:
- Ge support via telefon och mail, dels gällande Sjöfartsverkets regelverk om fartygsrapportering och avgifter samt det myndighetsgemensamma systemet MSW-Reportal.
- Hantera felanmälningar, fakturafrågor, påminnelser och löpande kontroller av inrapporterade uppgifter.
- Handlägga olika ansökningar gällande fartygsrapportering så som nya kunder och användare.
​Ditt ansvar innebär också att följa upp den information som både våra kunder och andra myndighetern behöver för att göra ett fullständigt och korrekt anlöp med rätt avgifter. Detta görs genom att aktivt kontrollera, analysera och följa upp anlöpet samt komma med förslag på åtgärder vid avvikelser. 
​Du kommer att ha mycket kontakter med interna verksamhetsspecialister och i rollen ingår administration rörande ett fartygsanlöp, såsom farledsdeklarationer, restitutioner, kontroller, stickprover, ärendehantering och , support via telefon och mail.
Anlöpstjänster tillhör Affärsavdelningen, vilken är en del av Sjöfartsverket som präglas av att sätta kunden och näringen i fokus. ​Sjöfartsverket och Anlöpstjänster arbetar mot ett stort och verksamhetsnära kundsegment. Det är av stor vikt att relationerna mellan Sjöfartsverket och våra kunder vårdas och förvaltas på ett sätt så att alla iblandade parter känner sig nöjda. Branschen är i en digital transformation, en förändringsresa och Anlöpstjänsters uppdrag är att bidra till digitaliseringen av anlöpet: I detta är kunden och våra relationer till kunden mycket avgörande i hur väl vi lyckas med digitaliseringen och de transportpolitiska målen att flytta mer gods till sjön.

Vem är du?
Vi söker dig som:
- Är serviceinriktad och tycker om kundkontakt och att hjälpa människor
- Har tidigare erfarenhet av kundnära och administrativt arbete
- Är strukturerad, prestigelös och gillar att arbeta med repetitiva arbetsuppgifter
Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras.
I det här jobbet är det av högsta vikt att du är serviceinriktad. För oss betyder det att du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du möter dina externa och interna kunder med intresse och vilja att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du behöver på sikt  vara självgående och strukturera ditt arbete och driva dina processer framåt.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du kan producera skriftligt material på den nivå uppgiften kräver. Du uttrycker dig på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och att den röda tråden bibehålls. Du är digitalt nyfiken och har lätt att lära dig digitala verktyg.
Du har en eftergymnasial utbildning, till exempel YH-utbildning inom administration, ekonomi, juridik och logistik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Har du även tidigare erfarenhet från arbete med fakturafrågor, suttit i kundtjänst eller IT-support så är detta meriterande.
Tjänsten är säkerhetsklassad och innan anställning genomförs en säkerhetsprövning och registerkontroll. I denna tjänst kommer du även att bli tilldelad en krigsplacering.

Vi erbjuder dig 
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. 

Titta gärna på vår verksamhetsfilm om du vill veta mer om oss:
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats 
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för jämställdhet och mångfald och vi tar för givet att du delar vår uppfattning. 

Hur och när? 
Tjänsten är ett föräldravikariat på två år. Tillsättes snarast. Intervjuer kommer att hållas efter v.36
Upplysningar: 
Chef Anlöpstjänster, Maria Filipsson, 010-478 50 65. 
Rekryteringsspecialist, Anna Ceder 010-478 59 84 
Fackliga företrädare:  
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Olof Boman, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.  
Registrera din ansökan senast den 2 september 2020
Diarienummer: 20-03471
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 augusti 2020
  • Ansök senast: 2 september 2020

Liknande jobb


Personalplanerare

Personalplanerare

14 november 2024

13 november 2024

11 november 2024