Arbetsbeskrivning
Storumans kommun är en till ytan stor kommun i Södra Lappland. Här bor cirka 6 000 personer, drygt hälften av dessa i tätortsområdena Storuman/Stensele och Tärnaby/Hemavan. För den som tycker om att leva aktivt och nära naturen finns ett fantastiskt utbud, sommar som vinter. Tänk dig att glida fram i ett välpreparerat skidspår i det magiska vinterljuset, en spegelblank fjällsjö en sommarkväll när solen aldrig vill gå ned, en myr i en glänta i skogen som lyser som guld av alla mogna hjortron eller en nykokt kopp kaffe i en solgrop i april. Allt detta och mer är upplevelser som finns tillgängliga i vår närmiljö. Vår kommun är inte bara ett ställe att bo på, utan en plats där du kan leva ett härligt liv. Storumans kommun är en samisk förvaltningskommun och vi värderar kunskaper i samiska språket och kulturen.
Storumans kommun söker dig som vill jobba med Turistinformationens Backofficefunktion i Hemavan Tärnaby. Turistinformation ska bedrivas med destinationswebben som utgångspunkt.
Storumans kommun arbetar aktivt för att bevara och utveckla en god livsmiljö, en hållbar utveckling för såväl medborgare och besökare som djur och natur. Ett besök i Storumans kommun ska vara en upplevelse som präglas av gott värdskap, hänsyn till varandra och naturen, valfrihet, mångfald och naturrikedom, vilket även ska speglas via vår turistinformation.
Nytt från januari 2025 är att vi kommer dela upp Turistinformationen för Hemavan Tärnaby i tre delar. Två fysiska turistinformationer under sommarsäsongen som vi kommer upphandla och en BackOffice funktion som sköter den digitala informationen till gästen, där kommer vi anställa.
Näringslivskontoret ansvarar för Backofficefunktionen som du som anställd blir ansvarig över. Den fysisk turistinformation kommer upphandlas, en för Tärnaby och en för Hemavan med öppettider under perioden juni till september.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du ansvarar för Hemavan Tärnabys turistinformationwebb, Visithemavantarnaby.se, mail och telefon främst under perioden januari till maj och september till december samt är den som stöttar de fysiska turistinformationerna i området med material, information och värdskap.
I uppdraget ingår att du genom ett aktivt och uppsökande arbetssätt samlar in den turistiska informationen som kan vara av intresse för och efterfrågas av besökare. Lägger in den aktuella insamlade informationen om arrangemang, besöksmål, turistanläggningar samt annan turistisk information som kan komma att efterfrågas av besökare på webben samt löpande uppdaterar sociala media med aktuell och relevant turistisk information.
Det innebär alltså att du löpande har kontakt med företag och evenemangsannordnare i området, skriver ihop texter och uppdaterar information på turistinformationswebben. Håller ett aktivitetsårshjul uppdaterat. Genomför proaktiva säsongsträffar med områdets företag och föreningar som har turistisk verksamhet. Samverkar med lokala och regionala besöksnäringen i syfte att skapa ett brett utbud.
Vidare är du med i arbetet med att ta fram underlag till eget turistiskt broschyrmaterial, beställer nya broschyrer, både eget material och från andra. Ansvarar för att de fysiska turistinformationerna har det material de behöver inför sommarsäsongen. Du är länken emellan och formar samarbetet med de fysiska turistinformationerna. Har även ett samarbete med den upphandlade Turistinformationen i Storuman. Du ansvarar för att Visitas krav för auktoriserad Turistinformation uppfylls.
KVALIFIKATIONER
För att trivas med oss och ditt uppdrag ser vi att du är social och utåtriktad. Du har god erfarenhet att jobba med besöksnäring och de behov som våra besökare har. Du har vana att hantera olika människor. Du är en god lyssnare och har god samarbetsförmåga. Det är också viktigt att du är en bra organisatör och trivs med att arbeta självständigt då du genomför aktiviteter och driver ditt egna arbete framåt. Du har god förmåga att göra informativ och lockande text på webb och sociala media. Meriterande är om du har god lokalkännedom och kunskap om besöksnäringen i Hemavan Tärnaby.
• Minst examen på gymnasienivå.
• Körkort, lägst B
• God datavana
• Erfarenhet av att producera innehåll till sociala medier
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Goda kunskaper i Engelska
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Kommunen har valt medier för denna rekrytering och undanber sig därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare i rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Hällsten
0954-140 52
Christina Fredriksson
0954-14020
Eva Fredriksson
0951-14136
Gun Forsman Persson
0954-140 48
Ann-Christin Linder, enhetschef Vikbacka
0954 - 140 11
Monica Ek
0954-14009
Isabella Ardlin
0951- 140 00 vxl
Per-Daniel Liljegren
0951-14262
Fackliga företrädare
0951-14000
Siv Johansson
0951-14125