Barn- och familjeassistent, individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Barn- och familjeassistent, individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Mottagning- och utredningsenheten inom individ- och familjeomsorgsförvaltningen inrättar ytterligare en barn- och ungdomsassistenttjänst vilken i huvudsak skall vara behjälplig handläggarna i utredning- och uppföljningsarbete. Mottagning och utredningsenhetens uppdrag är att hantera orosanmälningar samt utreda och bedöma behovet av insatser för barn och unga och deras familjer enligt socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga. Insatserna kan vara öppenvård i olika former, kontaktfamilj och vård i familjehem eller hem för vård och boende.

Arbetsgruppen består av enhetschef, gruppledare, specialistsocionomer, socialsekreterare samt barn- och ungdomsassistent och handläggarassistent.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag är att assistera socialsekreterarna och avlasta dem i det vardagliga arbetet. Utifrån enhetens handläggningsprocesser ingår kontakter med verksamhetens målgrupp via medverkan i kontakter med barn och vårdnads-havare i olika sammanhang. Vidare ingår kontakter med interna och externa samverkanspartners.

I uppdraget ingår även viss administration i form av ex registrering och dokumentation i verksamhetssystem.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av socialt eller pedagogiskt arbete med barn och/eller ungdomar. Eftergymnasial utbildning är ett krav, fort- och vidareutbildning med relevans för området är en merit. Du ska ha god datorvana och god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Erfarenheter av arbetsuppgifter med dokumentationsansvar är meriterande.

Du är en person som kan hantera komplexa problem och situationer på egen hand och tillsammans med kollegor. Du är serviceinriktad, kommunikativ och metodisk. Andra viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga samt hög ansvarskänsla. Du ska kunna hantera arbetstoppar via återkommande omprioriteringar och vara öppen för att utföra varierande slag av arbetsuppgifter inom enheten. Du är en en god ambassadör för verksamheten och besitter hög social kompetens.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Körkort för bil är ett krav.


ÖVRIGT
Med anledning av kommande semesterperiod planeras anställningsintervjuer erbjudas i vecka 27 eller 28 (4-15/7) varför du förutsätts ha möjlighet att medverka vid något tillfälle denna period.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024