OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag.
Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen en del av Hudiksvalls kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten Familjerätt och familjehemsvård på Barn och unga består av enhetschef, 2 teamledare, 3 familjerättssekreterare samt ett team med 6 socialsekreterare och 3 familjehemssekreterare som gemensamt arbetar med placerade barn och ungdomar. Vi utökar nu teamet som arbetar med placerade barn med ytterligare en familjehemssekreterare!
Som familjehemssekreterare hos oss utreder du och bedömer blivande uppdragstagare som är intresserade av att bli jourhem och familjehem, därefter matchar du dessa till rätt barn/ungdom. Du stöttar och handleder familjehem och jourhem, och dokumenterar i vårt system treserva. Du arbetar även med att fastställa ersättningsnivåer, upprätta avtal, samt planerar och genomför kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och informationskvällar för familjehem och jourhem. Du arbetar nära övriga funktioner inom verksamhetsområdet, så som socialsekreterare, familjehemshandledare och behandlare. Enheten bedriver all familjehemsvård i egen regi som består av flera placeringsnivåer, utifrån barnets behov av insats och stöd.
Teamet som arbetar med placerade barn är en kompetent, inkluderande, hjälpsam och trevlig arbetsgrupp där alla har mångårig erfarenhet av socialt arbete inom olika områden. Vi arbetar aktivt med att alla ska ha en god arbetsmiljö, där både arbetsgruppens och ledarnas kompetens utgör en viktig stödfunktion vad gäller kunskap och emotionell ventil, då arbetet är komplext. Arbetsgruppen tycker om att arbeta tillsammans och enheten är just nu är i en spännande utvecklingsresa, både när det kommer till arbetssätt och organisation. Vi söker dig som vill vara med i denna resa!
Enheten strävar efter att jobba systemiskt och i team för att ge barn och deras familjer ett så bra och samlat stöd som möjligt. Utgångspunkten är att ständigt jobba med förbättringar i vårt arbete, för att de barn och familjer vi träffar ska få ett professionellt bemötande, rättssäker handläggning och rätt stöd i rätt tid. Enheten har bland annat påbörjat arbetet med att implementera Signs of safety, som är ett arbetssätt där man bjuder in till nära samarbete med barn, föräldrar och deras nätverk.
Vi har ett avtal gällande årsarbetstid som innebär att du till viss del kan påverka delar av din arbetstid. Utöver det erbjuder vi distansarbete upp till två dagar i veckan.
Intervjuer sker löpande.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning, BBIC, Signs of safety och/eller har arbetat i handledande funktion.
För att passa i rollen tror vi att du är:
• Lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att finna lösningar i situationer som många gånger kan vara både komplexa och akuta.
• Empatisk och trygg person med god personlig mognad och bidrar till ett gott arbetsklimat.
• Har god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter konstruktivt.
• Engagerad i ditt ansvars-område och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling.
• Strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.
• Självgående. Du tar ansvar för dina uppgifter och planerar själv hur du tar dig an dem och driver dina processer vidare.
Som ny familjehemssekreterare hos oss erbjuds du introduktion och utbildningar anpassade till dina behov och som kommer att ge dig de verktyg du behöver i arbetet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se