OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Barn- och utbildningsförvaltningen arbetar bl a med att bereda ärenden till nämnd, effektuering av politiska beslut, uppföljning och tillsyn av fristående verksamheter, information till allmänheten och placering i förskola.
I kommunen finns förutom förskolor, en gymnasieskola, fyra grundskolor och tre friskolor. Barn– och utbildningsförvaltningen ansvarar även för kommunens vuxenutbildning.
Arbetsbeskrivning
Barn- och utbildningschefen arbetar, på uppdrag av nämnd, med att styra, leda och följa upp förvaltningens verksamheter så att de politiska målen uppnås. Det innebär ett övergripande chefsansvar för förvaltningens ca 500 medarbetare och ansvar för en budget om ca 450 mkr.
En viktig uppgift är att att finna lösningar på de utmaningar skolan står inför när det gäller elevernas resultatutveckling och verksamhetens kompetensförsörjning i framtiden.
Förvaltningschefen ingår i kommundirektörens ledningsgrupp och förväntas där, tillsammans med sina kollegor, ta ett övergripande ansvar för hela Salems utveckling.
Kvalifikationer
Vår nya Barn- och utbildningschef ska ha relevant akademisk utbildning samt pedagogisk insikt. För att lyckas i rollen krävs tidigare erfarenhet av att leda andra, inklusive chefer, på ett framgångsrikt sätt. Ett annat krav är tidigare vana att driva lednings- och utvecklingsarbete inom skolväsendet.
Det är också viktigt att ha goda kunskaper om IKT och dess möjligheter att stödja och utveckla lärande.
Meriterande är erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Som förvaltningschef i en kommun måste du ha förmågan att arbeta strategiskt, ha ett gott omdöme och vara lojal.
Din förmåga att samarbeta med andra är av avgörande betydelse.Andra viktiga egenskaper är personlig mognad, tydlighet och ett ledarskap som skapar engagemang och delaktighet.
Välkommen till ett viktigt arbete, som från grunden bidrar till att göra Salems kommun till en än mer attraktiv kommun att leva, bo och arbeta i.
Anställningsvillkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2015-07-17
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund