OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens individ- och familjeomsorg och har ca 150 medarbetare. Verksamheten är organiserad i fem verksamhetsområden Barn & familj, Ekonomiskt bistånd, Familjerätt och ensamkommande barn, Vuxna och administration. Vi finns centralt i Hässleholm med direkt närhet till både tåg- och bussförbindelser.
Vi utökar för att ytterligare förbättra vår familjehemsvård och söker en erfaren socialsekreterare
Barn och Familjeverksamheten har tre arbetsgrupper som jobbar med myndighetsutövning: barnenhet (0-12 år), ungdomsenhet (13-17 år) och en familjehemsenhet (0-20 år). På familjehemsenheten kommer vi ha 5 socialsekreterare som arbetar med barnet i fokus i familjehemmet, 4 familjehemssekreterare som utreder och följer upp familjehemmen och en enhetschef.
Hässleholms socialtjänst strävar efter att erbjuda barn och ungdomar lösningar i närmiljön. Som stöd i det arbetet har vi familjebehandling, Barn och ungdomssupporten, jourfamiljehem och vårt kommunala HVB Ungdomsboendet. Sedan 2012 arbetar vi aktivt mot en evidensbaserad praktik, vilket bl.a innebär att vi utbildar och implementerar Journal Digital i hela verksamheten.
Vi erbjuder friskvårdsbidrag, extern handledning samt kompetensutveckling. För introduktion i arbetet hos oss, kommer du få en mentor på enheten.
Arbetsuppgifter
Vi arbetar med att utveckla familjehemsarbetet och söker nu ytterligare en barnsekreterare. Som barnets socialsekreterare kommer du att delta i familjehemsgruppens utvecklingsarbete, arbeta med uppföljningen av barn i familjehem enligt BBIC:s principer, ha kontakt med de biologiska föräldrarna, arbeta med överflyttning av vårdnaden med mera. Du kommer till en arbetsgrupp med lång erfarenhet och stor kompetens i socialt arbete. Vår ambition är bl a att utveckla uppföljningen av barnets skolgång och arbetet kring tonårsplaceringar.
Kvalifikation
Vi vill att du är socionom och ser gärna att du har flera års erfarenhet av arbete med barn och unga inom socialtjänsten. Du bör vara kreativ, nyfiken och vara intresserad av att delta i utvecklingsarbetet. Erfarenhet av att arbeta med BBIC, god datorvana och administrativ förmåga. Vi värdesätter att du är utåtriktad och förutsätter att du har en god samarbetsförmåga då arbetet innehåller många kontakter. Du måste ha förmåga att självständigt lägga upp och ansvara för dina arbetsuppgifter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi tar endast emot ansökningar via denna sida. Så ansök via knappen nedan!
Vi kommer tillämpa löpande urval och därför kalla till intervjuer efterhand. Välkommen med din ansökan till ett spännande jobb på vår familjehemsenhet!
Körkort klass -B---.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70