OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du barnets särskilt utsedda socialsekreterare?
Vi genomför nu en stor satsning för att vara en socialtjänst med god arbetsmiljö, med hög kvalitet i arbetet och med ett stimulerande klimat. Vi har förstärkt personalgruppen och chefsfunktionen, förstärkt med administrativt stöd samt utvecklingsinriktat stöd till våra socialsekreterare. Vi har ett nytt digitalt processtöd som hjälp i det vardagliga arbetet. Våra politiker har beslutat om en utökad budgetram med 4,5 miljoner kronor för att genomföra de förändringar som krävs.
Organisationen
I Nässjö kommun arbetar vi utifrån helhetsperspektiv kring människors behov och har därför en sammanhållen socialförvaltning som arbetar med socialtjänstens hela uppdrag. Helt enligt förvaltningens motto "Vi ger stöd till bättre liv och god kvalitet i varje möte". Förvaltningen är uppdelad i en myndighetsdel och två verkställighetsdelar.
Enhet barn och ungdom tillhör myndighetsdelen och arbetar med barn och unga 0-20 år och deras familjer. Vår enhet består idag av ca 50 anställda med specialinriktning för mottagning, barn- eller ungdomsutredning, ensamkommande, familjehemsvård, familjecentral samt öppenvård. Vi har en tjänst särskilt riktad till anknytning och samspel. Vi är en grupp som är starkt engagerad i socialt arbete och vill hålla hög kvalitet i vårt utförande. Vi trivs att arbeta med varandra och skratt är en viktig del mellan kollegor.
Vi har ordinarie BBIC-licens och dokumenterar i Treserva. Extern handledning ingår i tjänsten. Vi arbetar aktivt med att du som nyanställd ska få en god introduktion och vidareutbildning utifrån din tidigare erfarenhet. Detta görs enligt introduktions- och utbildningsplan både lokalt men också genom vår utvecklingsenhet i Region Jönköping. Nässjö kommun har en bra personal- och lönepolitik.
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsgruppen består idag av nio socialsekreterare och en gruppledare. I gruppen finns planerad föräldraledighet varför vi nu söker en kollega till gruppen.
Fyra socialsekreterare ansvarar för uppföljning och övervägande av barnens familjehemsvård. Tjänsten innebär samordning av barnets kontakter så som biologiska föräldrar, syskon samt ex förskola, skola, BUP och hälso- och sjukvård. Övriga fem arbetar som familjehemssekreterare som ansvarar för utredning av uppdragstagare samt ge stöd och handledning till dem. Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterarna arbetar ofta i team kring barnet och familjehemmet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen. Du har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning, gärna riktat till barn och unga. Du har god kännedom om socialtjänstens uppdrag och aktuell lagstiftning. Erfarenhet av BBIC är meriterande.
Som person är du noggrann, självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet.
Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, ska du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du ska ha lätt att utrycka dig både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har körkort.
ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jon Rydholm
0380-51 85 40
Fackliga representanter nås via Medborgarkontore
0380-51 80 00
Verksamhetschef Camilla Nord
0380-518963
Verksamhetschef Malin Johansson
0380-51 82 50
Verksamhetschef Jon Rydholm
0380-51 85 40
Stabschef ekonomi och IT Daniel Aronsson
0380-51 85 55
Områdeschef Angelica Florin
0380-518622
områdeschef Elisabet Lind
0380-51 82 59
områdeschef Pia Lindell
0380-51 88 16
Områdeschef Susanne Rundqvist
0380-51 87 98