OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social- och arbetsmarknadsnämnden svarar för individ- och familjeomsorg, försörjningsstöd, arbetsmarknadsinsatser och kommunal vuxenutbildning. Vi har utvecklat ett strukturerat utvecklingsarbete och genomgått en organisatorisk förändring som gör att verksamheten nu har utgångspunkt i ökat brukarperspektiv genom samverkan och helhetssyn.
Under 2015 ökade antalet barn som placerades i HVB (Hem för vård eller boende) och familjehem. Det handlade främst om ensamkommande flyktingbarn. Det bidrog till en utökning av barnföljare och familjehemssekreterare i verksamheten samt att dessa organiserades i en egen enhet riktad mot just dessa barn.
Då socialnämndens ansvar för dessa barn inte skiljer sig från övrigt placerade barn ur ett lagstiftningsperspektiv har vi för avsikt att 2017 organisera samtliga barnföljare och familjehemssekreterare i en gemensam enhet.
Denna enhet ska ha en enhetschef som driver verksamheten framåt och som leder och fördelar arbetet med personal och budgetansvar.
Arbetsuppgifter:
Utredning och uppföljning kring överväganden om fortsatt vård genomförs enligt gängse regler för barnavårdsärenden, och liksom övriga ärenden enligt BBIC-konceptet.
I denna funktion kommer Du att ha tät kontakt med barnen och ett mycket nära samarbete med ungdomsboende för ensamkommande flyktingbarn. Du kommer även att samarbeta med överförmyndarnämnden avseende Gode män och dessutom ha mycket kontakter med skolan där ungdomarna får sin utbildning, samt kontakt med hälso- och sjukvård, familjehem och biologiska föräldrar till barnen.
Kvalifikationer:
För tjänsten som socialsekreterare krävs att du har socionomutbildning.
Du behärskar det svenska språket i tal och skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom den kommunala barnavården samt kunskaper om BBIC. Du är bra på att skapa långvariga och hållbara relationer.
De personliga egenskaper vi söker är i första hand egen drivkraft, hög grad av flexibilitet och initiativförmåga. Du måste vara en lagspelare med social kompetens och hög grad av ödmjukhet. Du är bra på att skapa långvariga och hållbara relationer. Med hänsyn till att funktionen är ny är det av vikt att du är strukturerad och har en förmåga att upprätta fungerande rutiner både för det egna arbetet och för samarbetet med andra viktiga aktörer.
Vad kan vi erbjuda dig?
För oss är det viktigt att medarbetarna kan ha en god balans mellan arbete och fritid. Våra flexibla arbetstider ger våra medarbetare möjlighet att planera sin arbetstid.
Vi har under våren anställt administratörer samt en HR-Generalist för att frigöra tid och minska arbetsbelastningen för medarbetarna och cheferna.
Du kommer att erbjudas ett nära ledarskap och får personlig handledning av en mentor i något som kallas för jag- och jobbet.
Övrigt
Köpings kommun strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Köpingsbornas behov.
Innan tjänsten formellt kan tillsätts ska erforderliga förhandlingar genomföras samt beslut fattas.
Kontaktpersoner på detta företaget
rektor Ragnar Larsson
0221-251 02
Rektor Tomas Ekholm
0221-25201
Rektor Gun-Marie Persson
0221-256 99
kommunchef Olle Emanuelsson
073-699 60 10
utvecklingsledare, grundskolan Helen Tångrot
0221-25523
Programrektor Sven-Erik Gustafsson
0221-25445
Programrektor Johanna Gidlund
0221-25491
Utvecklingsledare Yvonne Karlsson
0221-255 04
kostchef Maria Vallgren Eriksson
0221-25492
Facklig representant Kommunal -
0221-253 75