OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heltid tillsvidare
Om arbetsplatsen
Vid Karlshamns kommuns förvaltning för arbete och välfärd jobbar 450 medarbetare varje dag för att göra skillnad. Tillsammans med Karlshamnsborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, inom Sveriges viktigaste jobb.
Inom enheten arbetar idag enhetschef, 1:e socialsekreterare och elva medarbetare med hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete.
Vi erbjuder:
Barn och familj arbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö och en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas, bland annat erbjuds en introduktionsplan och möjlighet till kompetensutveckling. Du får även tillgång till bland annat intern och extern handledning, hälsopaus, personalklubb med många erbjudanden, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling m.m.
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla arbetsgruppen och dess arbetssätt för att möta framtidens utmaningar och skapa en attraktiv arbetsplats. Med fokus på medborgaren och stort engagemang för det sociala arbetet kan du vara med och göra skillnad hos oss.
Arbetsbeskrivning:
Som barnhandläggare kommer du att arbeta med barn och unga som är placerade i familjehem, familjehemsföräldrarna, de biologiska föräldrarna och barnets övriga nätverk. Arbetsuppgifterna innefattar utredning och uppföljning av barnets situation i ett nära samarbete med familjehemssekreterarna som arbetar med rekrytering och handledning av familjehemmen. Arbetet innefattar även placeringar på HVB och SiS . Detta innebär även kontakter med skola/förskola, barn- och ungdomspsykiatrin och andra kontakter som barnet har. Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år.
Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Hos oss ansvarar du för såväl din egen som organisationens utveckling.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen barn och unga. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med SOL & LVU samt erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete.
Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift.
Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som vi möter i vårt arbete, därför är personlig lämplighet av stor betydelse. Du har ett professionellt och respektfullt bemötande i förhållande till de personer vi möter samt till våra samverkanspartners. Arbetet kräver en god förmåga att organisera och strukturera sitt dagliga arbete, samt att själv kunna prioritera om vid uppkomma situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan samarbeta med såväl interna som externa samverkansparters för barnets bästa. Arbetet kräver även att du kan ta egna initiativ och driva dina ärenden framåt utifrån gällande lagstiftning.
Övrigt:
Arbetstidens förläggning är på vardagar dagtid.
Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde snarast.
B-körkort är ett krav.
För mer information kontakta:
Enhetschef, Menesha Alijaj 0454- 56 33 08
Sista ansökningsdag:
210502
Facklig företrädare:
Christina Gustafsson, Vision : 0454- 81189