OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Barn och unga tillhör arbete, kompetens och väldfärdsförvaltningen i Kristinehamns kommun. Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.
Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.
Kristinehamns kommun har under de senaste åren satsat stort på den sociala barn- och ungdomsvården, med fokus på att skapa förutsättningar för en rimlig arbetsbelastning, en god psykosocial arbetsmiljö, kontinuitet och strukturerad introduktion för nyanställda. Idag består enheten barn och unga av 9 st barnhandläggare samt 15 utredare. Enheten har till sin hjälp 3 erfarna 1:e socialsekreterare som leder, fördelar och stöttar i det dagliga arbetet samt 3 socialadministratörer.
Vi förstärker just nu enheten och söker efter dig som vill vara med att skapa en hållbar, effektiv och välfungerande socialtjänst med brukaren i fokus. Kristinehamns kommun vill att ditt medarbetarskap ska kännetecknas av delaktighet, ansvarstagande och kompetens. Du ska ha en förmåga att samarbeta så att alla kan bidra med idéer, kunskap och erfarenhet. Du har ett professionellt förhållningssätt och bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö. Du ska även vara delaktig i utvecklingen av såväl din egen som organisationens kompetens.
Som anställd vid Kristinehamns kommun kan du ansöka om distansarbetsavtal som innebär att du kan arbeta hemifrån 2 dagar i veckan.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnhandläggare kommer du att arbeta med myndighetsutövning gällande de familjehemsplacerade barnen och deras familjer. I arbetet ingår det att följa upp placeringen, göra omprövningar och överväganden av vården samt att följa upp eventuella öppenvårdsinsatser som barnet och dennes familj är beviljad. Det ingår också i arbetet att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut.
Du kommer samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, barn och ungdomspsykiatri, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med de akuta situationer som uppstår. Arbetet med familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor är vanligt förekommande, då uppföljning i familjehemmet ska ske regelbundet. All handläggning sker enligt BBIC.
Som utredare kommer Du att arbeta med myndighetsutövning gällande barn 0-18 år och deras familjer. Du kommer att ha utredningssamtal med familjer, konsulterande samtal med förskola, skola och sjukvård m.m. Du kommer att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut. Du kommer även att följa upp öppenvårdsinsatser och HVB-placeringar. Du kommer samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, barn- och ungdomspsykiatrin, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med akuta situationer som kan uppstå i verksamheten. All handläggning sker enligt BBIC.
KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobba enligt BBIC. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och effektiv och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.