OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
PLACERINGSENHETEN. Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) genomförde en omorganisation i februari 2021 och Placeringsenheten är en av sex enheter inom IFO och arbetar med att följa upp placerade barn och ungdomar samt barn med kontaktfamiljsinsats. Placeringsenheten består av tre barnhandläggare, tre familjehemssekreterare samt en enhetschef. De övriga enheterna inom IFO är: Mottagningsenheten, Utredningsenheten BoU, Öppenvårdsenheten, Vuxenenheten, Enheten för ekonomiskt bistånd.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll – därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar.
Det finns många fördelar med att arbeta på Placeringsenheten i Ekerö kommun - både för erfarna socialsekreterare och nyutexaminerade.
På Placeringsenheten har vi möjlighet att jobba igenom ärenden i ett lugnt tempo och har tid att reflektera. Vi har en relativt låg arbetsbelastning och utrymme för utveckling. På enheten är alla kollegor måna om varandra och stöttar upp vid behov.
Vi söker nu en socionom som vill arbeta som barnhandläggare och följa upp vården för de barn och ungdomar som är stadigvarande placerade utanför det egna hemmet samt följa upp insatsen kontaktfamilj.
Att vara barnhandläggare innebär att ha kontinuerlig kontakt med barn under placering i familjehem eller stödboende. Barnhandläggarens roll är framförallt att handla i barnets eller den unges intresse, att vara uppmärksam och lyhörd för barnets/ungdomens behov och önskemål av stöd. En barnhandläggare förutsätts ha en god förmåga att skapa en förtroendefull, kontinuerlig och tät kontakt med barnet eller ungdomen - allt för att säkerställa att den som är placerad får en god vård. I tjänsten ingår att samarbeta med viktiga aktörer runt barnet/den unge.
Vårt kontor ligger centralt på Ekerö, bara 15 minuter med buss från Brommaplan eller 5 minuter från Jungfrusund (färja Ekeröleden). Vi har goda möjligheter till flexibla arbetstider och möjlighet till hemarbete upp till 50 % av arbetstiden - hos oss får du som socialsekreterare stor möjlighet att lägga upp ditt arbete på ett sätt som passar dig.
Vi söker dig som vill vara med och göra skillnad!
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:
• en akademisk examen som socionom
• tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, helst inom utredning barn och ungdom eller familjehemsvård
• en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• en god administrativ förmåga och gott ordningssinne samt vara analytisk och strukturerad
• mod, kraft, engagemang, energi, respekt och empati i möten med barn och vuxna.
B-körkort är meriterande men inget krav.
För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Vi ser gärna att du är med och bidrar till att vi tillsammans har roligt på jobbet. Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll.
Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningsperioden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26