OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Beskrivning
Barn och unga har rätt att växa upp under goda levnadsvillkor.
I perioder, som kan vara längre eller kortare kan barn och deras familjer behöva extra stöd. Vill du vara en del av detta viktiga arbete?
Vi på Barn och unga arbetar med barn/unga och deras föräldrar genom att bedriva utrednings- och förändringsarbete som ger beslutsunderlag för insatser enligt SoL och LVU. I arbetet ingår även att följa upp beviljade insatser och följa familjen i deras förändringsprocess. Enheten består av nio utredande socialsekreterare, en pooltjänst, två familjerättssekreterare, samt två barnsekreterare. Det dagliga arbetet leds av två 1:e socialsekreterare som också ger dig metodstöd utefter ditt behov. Vi har en socialadministratör som avlastar såväl socialsekreterare som 1:e socialsekreterare och enhetschef så vi använder vår kompetens effektivt. På enheten använder vi oss av ärendetyngdsmätning där ambitionen är att arbetsmängden ska vara rimlig och utefter erfarenhet.
Under de senaste åren har ett omfattande utvecklingsarbete, där alla varit delaktiga, bedrivits på enheten. Detta har lett fram till att vi har en stabil arbetsgrupp med hög kompetens inom området vilket gör att vi har en jämn och hög kvalitet inom alla delar av arbetet. Arbetet följs upp systematiskt där vi utvärderar och skruvar för ständiga förbättringar. Vi arbetar nära varandra och är prestigelösa. Vi får ofta höra att vi är en härlig arbetsgrupp med hög kompetens, vilket är viktigt för oss. Utöver detta erbjuder vi dig också kompetensutveckling enligt vår kompetensutvecklingsplan och handledning.
I Lysekils kommun har vi flera förmåner för våra medarbetare som är vår största och viktigaste resurs. Utöver flextid och möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse med chef erbjuds även möjligheten till semesterväxling, miljöbil och friskvårdsbidrag.
Arbetsuppgifter
Barnsekreteraren är den särskilt utsedda socialsekreteraren som ska följa vården för barn som bor i familjehem. Din uppgift blir att följa barnets utveckling i familjehemmet och se till att barnets bästa är i fokus. Arbetet innebär myndighetsutövning med övervägande och omprövningar enligt SoL och LVU samt övrig myndighetsutövning kring barnet så som utredning enligt 11 kap. 1 och 2 §§ SoL samt underlag till rättslig prövning. Vidare är utformande av umgänge med de biologiska föräldrarna och övrigt nätverk och samverkan med barnets övriga kontakter och nätverk en viktig del i arbetet. Du har samtal med barnet, kontakt med de biologiska föräldrarna, skola och andra samverkansparter. Du arbetar i team med familjehemssekreterare och till ditt stöd finns arbetsledning och extern processhandledning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller socialpedagog. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och erfarenhet av arbete med placerade barn. Du har god kunskap om barns behov och av att möta människor i svåra livssituationer. Du ska vara flexibel, ha förmåga att lyssna och att se saker ur flera perspektiv. Du ska ha mod och förmåga att skapa relationer med de barn och familjer vi arbetar med. Du behöver också stimuleras av samarbete och kontakter med andra samverkansparter där du är den som håller i planeringen runt barnet. Du behöver kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och självständigt planera och ansvara för dessa. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Arbetet innebär resor både i och utanför kommunen. B-körkort är ett krav.
Hör gärna av dig om du har frågor och välkommen med din ansökan!
Villkor
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.