OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre.
Vilka är vi?
Vi är ett glatt och engagerat gäng som värderar att ha högt i tak.
Vi jobbar med transparens, delaktighet och tycker om utvecklingsarbete. Vi jobbar nära våra barn och ungdomar samt deras familjer för att hitta gemensamma lösningar och möjligheter med barnets bästa i centrum. När det är svårt och utmanande tar vi hjälp i arbetsgruppen, vi försöker vara prestigelösa och ser det som viktigt att visa omsorg om varandra, vilket vi tror också gynnar de familjer vi möter. Samtidigt har vi väldigt kul tillsammans. Kom och jobba med oss, här får du förutsättningarna att trivas och utvecklas!/ Sandra, Sara, Sofia, Charina, Andreas, Susanne, Elin, Rita och Torsten.
Så säger barnsekreterargruppen på Familjehemsteamet som nu söker en ny kollega för ett föräldravikariat. Familjehemsteamet är placerat inom Enheten för familjehem och familjerätt inom Socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och ansvarar för allt arbete kring de familjehemsplacerade barnen.
Teamet består av:
• Familjehemssekreterare – några med särskilt ansvar för rekrytering, utredning och utbildning av nya familjehem och kontaktfamiljer och resten med ansvar för stöd och handledning av befintliga familjehem och jourhem samt löpande kompetensutvecklingsinsatser till målgruppen. Gruppen arbetsleds av en 1:e familjehemssekreterare.
• Barnsekreterare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverk. Gruppen arbetsleds av en 1:e barnsekreterare. Till vår hjälp har vi en administrativ assistent och socialassistenter som avlastar oss de arbetsuppgifter som kan utföras av annan, så att tid frigörs så mycket som möjligt till vårt huvuduppdrag; det sociala arbetet.
All personal inom individ- och familjeomsorgen är utbildade enligt Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Vi tror på personens egna möjligheter och förutsättningar att ta makten över sitt fortsatta liv. Genom Signs of Safetys förhållningssätt och olika verktyg samt med ett starkt barnrättsperspektiv kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter.
Vi söker nu dig som vill vara med och driva detta viktiga arbete vidare tillsammans med vårt fantastiska team av kompetenta och härliga medarbetare. Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid samt friskvårdstimme.
Dina arbetsuppgifter
Som barnsekreterare ansvarar du för att följa vården, uppmärksamma och tillgodose behoven hos de placerade barnen genom kontinuerliga träffar, samtal och aktiviteter med barnen och de personer eller aktörer som är viktiga för dem. Du har också regelbunden kontakt med de biologiska föräldrarna.
Din roll innebär att du har ansvar myndighetsutövningen och därmed alla de administrativa arbetsuppgifter som ingår i handläggningen så som utredningar, överväganden/omprövningar, journalföring och övrig dokumentation. Barnsekreterare och familjehemssekreterare jobbar i team i alla ärenden och med hjälp av vårt skolfam-team arbetar ni också med barnens behov av stöd i skolarbetet i skolan och i familjehemmet. Tjänsten som barnsekreterare kan innebära en del resor då en del av våra barn är placerade på fastlandet.
Vem är du?
Du har en socionomexamen samt erfarenhet från arbete med barn och unga. Körkort krävs. Om du har kunskap om och erfarenhet av utredningsarbete och Signs of safety är det meriterande.
Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och en ödmjuk inställning till dem vi möter. Du har förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter.
Du bör ha lätt för att uttrycka dig i skrift och tycka om att både arbeta i team och enskilt.
Om socialförvaltningen
Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet.
Om Region Gotland
Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden.
Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön.
Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/
Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag.
Övrigt
Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant.
I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun.
Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.