Arbetsbeskrivning
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.
Inom social- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.
Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom Individ-och familjeomsorgen söker nu en barnsekreterare då en av våra medarbetare ska byta tjänst inom enheten. Placeringsenhetens uppdrag är att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga, stabila och kärleksfulla förhållanden. Vi arbetar med barn som är placerade i jourhem, familjehem, HVB-hem, SIS samt stödboende.
På enheten arbetar 12 medarbetare; enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. Kopplat till enheten har vi också en umgängeslägenhet och en umgängesstödjare för de barn som är i behov av stöd för att få ett fint umgänge med sitt biologiska nätverk. Vi har ett tydligt barnfokus och därför är en av de viktigaste uppgifterna för våra barnsekreterare att lära känna barnet för att skapa en relation. Vi är övertygade om att en god relation till barnet resulterar i att vi har de bästa möjliga förutsättningarna för att hjälpa det enskilda barnet på bästa sätt.
På enheten arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av placerade barn. Vi är en sammansvetsad grupp som arbetar mycket nära varandra.
Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, utbildningar från Yrkesresan, friskvårdsbidrag samt framförallt en grupp som skrattar mycket samt inkluderar alla och som gillar att utveckla arbetet med placerade barn. Eftersom tidigare barnsekreterare kommer att arbeta kvar på enheten kommer du få en bra introduktion på din tjänst.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare ansvarar du bland annat för att följa upp det placerade barnet och var sjätte månad överväga/ompröva vården enligt SoL/LVU. I arbetet ingår också att utreda enligt BBIC i exempelvis frågor som rör oro för barnet samt umgängesfrågor. Begäran om vårdens upphörande utreds av våra kollegor på Barn- och familjeenheten och utredningar om vårdnadsöverflytt utreds av våra kollegor på Familjerätten.
Du arbetar ofta enskilt utifrån våran arbetsmodell men har en medhandläggare som du kan vända dig till i alla ärenden. Du arbetar också nära med handledande familjehemssekreterare i ärendet. Barnsekreterarens främsta och viktigaste uppgift är att ha barnet i fokus och genom att skapa en relation till barnet kunna följa barnets utveckling och hjälpa barnet att växa upp under trygga förhållanden.
I dina arbetsuppgifter ingår även kontakt med barnets föräldrar och andra viktiga personer/myndigheter runt barnet som exempelvis förskola/skola, BUP, tandläkare och Mariamottagningen. Vi arbetar aktivt med SAMS-modellen. Du har också mycket kontakt med vår öppenvård som arbetar med barnet och barnets föräldrar där målsättningen är att barnet ska kunna återförenas med sina föräldrar.
Vi arbetar utifrån Backa barnet, se vidare www.backabarnet.se
KVALIFIKATIONER
Som barnsekreterare behöver du vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med de barn som vi arbetar med.
I arbetet behöver du vara lugn, stabil och ha förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet. Du kommer att möta många människor i kris och/eller med komplexa livssituationer, vilket gör att du själv måste kunna se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du behöver också ha en problemlösande analysförmåga samt lätt för att bedöma och komma fram till beslut eftersom du arbetar med komplexa frågor.
Tjänsten kräver att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift.
Eftersom vi är en grupp som arbetar tillsammans och stöttar varandra så är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och dela med dig av dig själv.
Krav:
• Socionomexamen
• B- körkort
Meriterande:
• Arbetar/eller har arbetat som barnsekreterare
• Arbete med barn och unga inom socialtjänsten
• Arbetat i verksamhetssystemet Lifecare
Personlig lämplighet kommer att tillämpas. Urvalet och intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.