OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar med drygt 3500 anställda. Här bor ungefär 47 800 personer i en miljö som är en spännande blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Allt detta bara ett stenkast ifrån samhällsservice, kulturutbud och shopping. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder, vilket ger området en spännande och internationell prägel. Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre.
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du här: www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten i Angered består av 14 barnsekreterare och 12 familjehemssekreterare. Vi har också två SkolFam team knutna till oss som arbetar med att stödja våra familjehemsplacerade barns skolutveckling. Vi förstärker nu våra barnsekrterare riktade mot ensamkommande med en tjänst.
Enheten leds av tre förste socialsekreterare och en enhetschef. Familjehemsenheten består av kunnig personal och här finns mycket erfarenhet.
Som barnsekreterare i Angered arbetar du i nära team med familjehemssekreterarna på enheten. Tillsammans ansvarar ni för att trygga en god utveckling för våra familjehemsplacerade barn och unga.
Eftersom vår stadsdel tar emot många ensamkommande flyktingbarn har vi skapat en grupp på enheten som riktar sig mot den målgruppen bestående av 4 barnsekrterare och 2 1/2 familjehemssekreterare. SDN Angered är även med i olika nätverk som arbetar med och för ensamkommande flyktingbarn.
Som barnsekreterare för ensamkommande barn i Angered möter du många barn som har kommit till släkting/nätverksfamiljer men även barn som bor i Göteborgs stads olika boenden för ensamkommande barn. Du utreder barnets behov enligt BBIC samt planerar och följer upp insatser med barnets bästa i fokus. Detta innebär både myndighetsutövning enligt SOL och LVU samt olika former av samtal och stöd. Du samverkar med gode män, familjehem, boenden, skolor, barnets biologiska familj, Flyktingbarnteamet, frivilligorganisationer och Migrationsverket, m.fl. Arbetet är varierande och innebär många interkulturella och internationella kontakter.
Vi arbetar aktivt med utvecklingsarbete i syfte att öka kvalitén i familjehemsvården och i mottagandet av ensamkommande barn.
KVALIFIKATIONER
Arbetet kräver att du har socionomexamen, god kunskap vad gäller barns utveckling samt erfarenhet av arbete med utsatta barn och unga.
Du har ett intresse för att arbeta med människor från andra kulturer. Du behöver vara väl förtrogen med lagstiftningen inom barnavårdsområdet och ha god samarbetsförmåga.
Erfarenhet av och förmåga till självständigt arbete. Stor betydelse fästs vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.