Barnsekreterare, placeringsenheten

Barnsekreterare, placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer samt personer med funktionsnedsättning eller någon form av beroende. Vi bedriver även förebyggande och uppsökande arbete och lägger stor vikt vid ett respektfullt bemötande.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du bli en viktig del runt vården för de barn och ungdomar som är mest utsatta i vårt samhälle? Gillar du att bygga långa relationer? Vi söker dig som är engagerad, nyfiken, flexibel och önskar att få möjligheten att arbeta inom familjehemsvården. I ditt uppdrag som barnsekreterare inom familjehemsvården kommer du att arbeta med att följa upp vården av familjehemsplacerade barn/ungdomar och säkerställa att de får sina behov och rättigheter tillgodosedda. Du kommer träffa barnet/ungdomen kontinuerligt och ha barnsamtal, ha kontakt med de biologiska föräldrarna, göra skyddsbedömningar och bedömningar kring umgänge. Du arbetar tätt tillsammans med familjehemssekreterare i ärenden. Ni har stöd och arbetsleds av en 1:e socialsekreterare.
Inom socialtjänsten i Halmstad kommun vill vi arbeta och utvecklas. För oss är det viktigt att du är en lagspelare men även kan arbeta ensam. Vi vill varandras framgång och hjälper varandra att nå dit, för oss är det viktigt med teamarbete. Hos oss på Placeringsenheten får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. För oss är det viktigt att vi håller hög kvalitet på arbetet vi utför. Samtliga medarbetare på Placeringsenheten utbildas kontinuerligt i Signs of Safety och sedan våren 2022 ingår vi i den nationella kompetenssatsningen Yrkesresan. Genom Yrkesresan kommer du erbjudas relevant utbildning utifrån just din erfarenhet inom socialt arbete och myndighetsutövning. I kombination med Yrkesresan får du som medarbetare regelbunden metodhandledning och extern handledning vilket gör att vi håller hög kompetens och utveckling hos våra medarbetare.
Vi arbetar nära skolan och vi arbetar aktivt med hälsoundersökningar för alla placerade barn. Till vår hjälp har vi en skol-och hälsosamordnare anställd.
Om du söker arbete hos oss på Placeringsenheten söker du till en arbetsplats som det satsas på. Vi har under hösten 2022 utökat enheten med fler tjänster utifrån att vårt uppdrag växer. I takt med att uppdraget växer behövs fler medarbetare för att barnen/ungdomarna vi möter skall kunna få sina behov tillgodosedda.
Vi är en arbetsgrupp med 13 barnsekreterare, 4 HVB-handläggare, 7 familjehemssekreterare, 2 socialrådgivare, 1 skol- och hälsosamordnare, 1 socialsekreterare för kontaktfamiljer/kontaktpersoner, 2 1:e socialsekreterare för nära arbetsledning och 2 enhetschefer. Placeringsenheten är indelat i 2 grupper där varje grupp har varsin 1:e socialsekreterare, detta för att varje medarbetare ska få det stöd de behöver.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet inom myndighetsutövning är meriterande, men inte ett måste. Även nyutexaminerade socionomer är välkomna till oss då vi har en bra introduktion och kompetensutvecklingsprogram.
Vi söker positiva, engagerade och kreativa personer som vill arbeta inom Familjehemsvården.

Utöver formella kompetenser kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill att du har ett tydligt barnperspektiv i ditt arbete och att du ser det självklart att barn ska vara delaktiga utifrån deras förutsättningar beroende på ålder och mognad. Din särskilda uppgift är att bygga relation med barnet/ungdomen och bli en person som hen kan ha förtroende för och som bevakar barnets/ungdomens intressen. För oss är det viktigt att du värdesätter att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att, både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut. Du har även en god initiativförmåga. Du har en förmåga att arbeta strukturerat och planerar och organiserar ditt arbete väl. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har förmågan att prestera i en pressad miljö och hantera svåra situationer.


ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gunilla Oskarsson
035-13 67 27
Marie Nilsson
035-18 37 76
Christina Bengtsson
035-13 78 66
Åsa Gustavsson

Marie Nilsson
035-183776
Christel Lood, avdelningschef
035-13 78 46
SSR Gunilla Oskarsson
035-13 67 27
Vision Marie Nilsson
035-18 37 76
Enhetschef Christina Bengtsson
035-13 78 66
Teamledare Åsa Gustavsson

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb