OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Familjehemsenheten har handläggaransvar för stadigvarande familjehemsplaceringar av barn och ungdom 0-21 år. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning och uppföljning av insatser avseende barnen och de unga, enheten handlägger även i vissa fall ärenden där barnen flyttat hem till föräldrarna och erhåller biståndsinsatser. Enheten har även ansvar för stödet till de stadigvarande familjehemmen genom ekonomisk handläggning samt stödinsatser och utbildningsinsatser. Arbetsgruppen består av 28 medarbetare varav två är 1:e barnsekreterare, två administratörer och en enhetschef.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara ansvarig handläggare för ett antal familjehemsplacerade barn och unga. Din primära arbetsuppgift är att tillsammans med familjehemmens sekreterare följa upp barnets utveckling under placeringen samt ansvara för all myndighetsutövning kring det enskilda barnet med stöd av socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta innebär regelbundna träffar med barnet samt kontinuerligt samarbete med barnets föräldrar, familjehem, skola och övrigt nätverk. Prioriterade utvecklingsområden för denna tjänst är att fokusera på barnets kunskapsutveckling i skolan, barnets hälsa samt att arbeta med nätverksinriktade metoder.
Som barnsekreterare arbetar du även med stöd till barnets biologiska nätverk för att underlätta och möjliggöra bra umgängen samt återföreningar mellan barn och föräldrar i de fall detta är möjligt. I det arbetet samverkar du som barnsekreterare med socialtjänstens behandlingsverksamheter. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.
Som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Gruppen har också extern handledning och internt handledningsstöd vid behov.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen. Tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar samt BBIC:s dokumentationssystem är meriterande. B-körkort för manuellt växlad bil och körvana är ett krav.
Du är strukturerad och uthållig i ditt arbete, har lätt för att samarbeta och har
förmåga att skapa goda och långvariga relationer. För att lyckas i tjänsten ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt så att ditt budskap når fram, såväl som att du är en god lyssnare. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.