OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Vid Familjehemsenheten blir du en del av en arbetsgrupp på 29 medarbetare som i laganda arbetar för trygg och säker familjehemsvård. Du erbjuds betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar och ett brett kontaktnät. Till familjehemsenheten tillhör även Skolfam som arbetar för att säkra familjehemsplacerade barns skolgång.
Nu expanderar vi på Familjehemsenheten med två nya heltidstjänster! Vill du bli en del av oss? Vill du göra förändring?
ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare är du ansvarig handläggare för ett antal familjehemsplacerade barn och unga. Din primära arbetsuppgift är att tillsammans med familjehemssekreteraren följa upp barnets utveckling under placeringen samt ansvara för all myndighetsutövning kring det enskilda barnet med stöd av socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta innebär regelbundna träffar med barnet samt kontinuerligt samarbete med barnets föräldrar, familjehem, skola och övrigt nätverk. Prioriterade utvecklingsområden för denna tjänst är att fokusera på barnets kunskapsutveckling i skolan, barnets hälsa samt att arbeta med nätverksinriktade metoder.
Som barnsekreterare arbetar du även med stöd till barnets biologiska nätverk för att underlätta och möjliggöra bra umgängen samt återföreningar mellan barn och föräldrar i de fall detta är möjligt. I det arbetet samverkar du som barnsekreterare med socialtjänstens behandlingsverksamheter. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.
Som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Gruppen har också extern handledning och internt handledningsstöd vid behov.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen. Tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar samt BBIC:s dokumentationssystem är meriterande. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort för manuell växlad bil och körvana är ett krav.
Du är strukturerad och uthållig i ditt arbete, har lätt för att samarbeta och har förmåga att skapa goda och långvariga relationer. För att lyckas i tjänsten ser vi att du är flexibel i form av att du kan anpassa dig till olika situationer, och har förmågan att ändra ditt syn- och förhållningssätt. Då arbetet innebär dokumentation behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.