OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten i Socialförvaltningen Centrum är en enhet bestående av ca 50 medarbetare och två enhetschefer. Det är fyra grupper med olika inriktningar. Familjehem, Kontakt- och Stöd, Rekrytering och Utbildning av familjehem samt en grupp om 14 barnsekreterare med tre 1:e socialsekreterare. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du gör skillnad i människors vardag, på en arbetsplats med ett gott arbetsklimat, erfaren grupp och kollegialt stöd.
Nu behöver vi förstärka i Barnsekreterargruppen och söker en ny kollega. Som barnsekreterare/socialsekreterare på Familjehemsenheten i Socialförvaltningen Centrum har man uppföljning- och myndighetsansvaret för barn och unga inom stadsområdet som är placerade såväl enligt SoL som LVU, i familjehem.
Genom vårt uppdrag ska vi verka för att barnen ska garanteras en kvalitativ, rättssäker vård och ha lika utvecklingsmöjligheter som alla barn. Du kommer att bli en del av detta viktiga arbete där du och vi genom kontinuerlig och aktiv kontakt med placerade barn, ska försäkra oss om att barnen blir delaktiga i de frågor som påverkar deras egen vardag. Du kommer ha kontakt med barnens egna nätverk (biologiska föräldrar, syskon, och andra som är viktiga för barnet), skola också andra professionella kontakter såväl internt som externt.
Vi har ett nära samarbete med familjehemssekreterarna, en samverkan vi värdesätter och systematiskt avsätter tid för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och har erfarenhet inom den sociala barnavården samt goda kunskaper i BBIC. Vi vill att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Du behärskar det svenska språket i tal och skrift och tycker om att skriva. Du har därmed goda datakunskaper. Tjänsten kräver även att du har B-körkort.
Kunskaper i Treserva ser vi som meriterande. Vidare önskar vi att du har ett stort engagemang för barn i samhällsvård, med ett tydligt barnperspektiv samt gillar att träffa och prata med barn i olika åldrar.
Du är trygg i din yrkesroll och har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra där du aktivt lyssnar in andras behov för barnets bästa. Du bör också vara strukturerad, kan vid behov arbeta i högt tempo och kan anpassa dig till ändrade omständigheter som uppstår i vårt arbete. Alla har ett ansvar för hela verksamhetens uppdrag och det är därmed av stor vikt av att dela med sig av kunskaper och erfarenheter.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.