Barnsekreterare till familjehemsenheten

Barnsekreterare till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Majorna-Linné är Göteborgs folkrikaste stadsdel med cirka 64 000 invånare. Med närheten till både hamn och grönområden, den gamla bebyggelsen och det rika kulturutbudet, är det en attraktiv del av staden att leva och vistas i.
Stadsdelsförvaltningen i Majorna-Linné har cirka 1800 anställda. Här arbetar vi inom verksamheter som individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso-sjukvård och social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning. Med engagemang och nytänkande gör vi stor skillnad för många. Göteborgs stads stadsdelsorganisation är under genomlysning som ett led av stadens behov av ständiga förbättringar.

ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten i Majorna-Linné är en enhet bestående av ca 33 medarbetare i fem olika grupper med olika inriktningar. Familjehem, Kontakt- och Stöd, Boende, Rekrytering och Utbildning av familjehem samt en grupp om fem barnsekreterare och en 1:e socialsekreterare. Vi har också två administratörer som stödjer verksamheten. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du gör skillnad i människors vardag, på en arbetsplats med ett gott arbetsklimat, erfaren grupp och kollegialt stöd.

Nu behöver vi förstärka i Barnsekreterargruppen och söker därför en ny kollega.
Som barnsekreterare på Familjehemsenheten i Majorna-Linné har man myndighetsansvaret för de barn och unga som är placerade såväl enligt SoL som LVU, i familjehem från Majorna-Linné.

Genom vårt uppdrag ska vi verka för att barnen och de unga ska garanteras en kvalitativ, rättsäker vård och ha lika utvecklingsmöjligheter som alla barn. Vi ska genom kontinuerlig och aktiv kontakt med de placerade barnen och ungdomarna försäkra oss om att barnen blir delaktiga i de frågor som påverkar deras egen vardag. Vi har kontakt med barnen och ungdomarnas egna nätverk (biologiska föräldrar, syskon, och andra som är viktiga för barnet/den unge), skola också andra professionella kontakter såväl internt som externt.
Vi har ett nära samarbete med familjehemssekreterarna, en samverkan vi värdesätter och systematiskt avsätter tid för.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen samt erfarenhet inom den sociala barnavården och goda kunskaper i BBIC. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Du ska behärska det svenska språket i tal och skrift och tycka om att skriva. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Du har ett stort engagemang för barn med ett tydligt barnperspektiv och tycker om att prata med barn. Du är en ansvarstagande person med ett professionellt bemötande och god samarbetsförmåga.

Du är trygg i din yrkesroll och har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra för barnets bästa. Du är strukturerad, kan vid behov arbeta i högt tempo och kan anpassa dig till ändrade omständigheter som uppstår i vårt arbete. Alla har ett ansvar för hela verksamhetens uppdrag och det är därmed av stor vikt av att dela med sig av kunskaper och erfarenheter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav.

Välkommen med din ansökan!



ÖVRIGT
Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, medarbetarstöd, rabatterade träningskort och cykelförmån.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Urval och intervjuerna kommer att påbörjas under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024