OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Arbetsbeskrivning/arbetsuppgifter
Socialnämndens ansvar är att noggrant följa och utvärdera vården av den unge i familjehemmet där fokus för barnsekreteraren är att tillförsäkra barnet en trygg och säker vård.
Barnsekreteraren tillsammans med familjevårdsinspektören utgör en del av det tredelade ansvaret vid en familjehemsplacering. De biologiska föräldrarna och familjehemmet utgör de andra två delarna. I rollen ingår att samverka med andra professionella runt barnet som exempelvis personal i skolan, BUP och andra kommuners förvaltningar. I arbetsuppgifterna ingår också dokumentation som följs av lagar och riktlinjer.
Familjevården i Skärholmen har utvecklat en arbetsmodell för ett förstärkt stöd för familjehemsplacerade barn. En Marte-Meo terapeut och familjebehandlare tillhör familjevården och arbetar i vårdens alla faser som t ex nyplacering, vid risk för sammanbrott och stöd till föräldern vid umgänge. Familjevården är just nu i uppstartsfas för projektet Förstärkt stöd till familjehem som är ett treårigt projekt med medel från Sociala investeringsfonden och sker i samverkan med Hägersten-Älvsjös familjehemsvård.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Socionomexamen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning.
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete gällande barn/ungdom.
- Goda kunskaper om lagstiftning inom socialtjänsten.
- God förmåga att formulera dig väl i skrift.
Meriterande
- Tidigare jobbat inom familjehemsvård
Inom familjevården reser vi mycket, därför behöver du ha B-körkort. Kunskap om stadens dokumentationssystem och riktlinjer är meriterande. Likaså systemteoretisk utbildning, samtal med barn och Signs of Safety.
Vi söker dig som är ansvarsfull och flexibel i arbetet samt har engagemang och intresse för verksamhetsområdet. Du behöver också ha förmåga att arbeta strukturerat, både självständigt och i samarbete med andra. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.
Arbetsplatsbeskrivning
På Resursenheten ser vi alltid individens resurser. Vi gör skillnad och bidrar till positiv förändring för individ, familj och samhälle, både på kort och lång sikt.
Verksamheten för familjehemsvård är organiserad inom socialtjänstens utförarverksamheter inom förvaltningens avdelning för socialtjänst, Resursenheten. Familjehemsvården består av fyra familjevårdsinspektörer, fem barnsekreterare samt två biträdande enhetschefer. Inom familjehemsvården finns också jourverksamheten för barn placerade i jourhem i väntan på familjehemsplacering.
Förvaltningskontoret med medborgarkontor är centralt beläget i Skärholmens centrum med närhet till tunnelbana och galleria med stort utbud av restauranger, caféer och shopping. Vi sitter i nya och fina lokaler där vi arbetar aktivitetsbaserat. Utöver familjevård finns också kontaktverksamhet samt öppenvårdsverksamheten som riktar sig till vuxna samt barn och unga. Sammanlagt arbetar ca 40 personer på enheten som leds av tre biträdande enhetschefer och en enhetschef.
Intervjuer kan ske under ansökningsperioden.
Kontaktpersoner: Enhetschef Katarina Hild tel.08-508 24 07
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.