Barnsekreterare till Placeringsenheten

Barnsekreterare till Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Vi vill gärna att du blir vår nya kollega!
Trivs du att arbeta med barn och ungdomar och deras nätverk så har vi ett uppdrag till dig!
Du kommer ha ett viktigt och utvecklande arbete och vara en del i att våra barn och ungdomar i samhällsvård får goda förutsättningar till utveckling och ett självständigt liv.
Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Hos oss kan du göra skillnad för barn och ungdomar som riskerar att fara illa. Vi har precis påbörjat implementeringen av Signs of safety vilket är en spännande resa vi gör tillsammans.

Vi rekryterar nu en socialsekreterare/barnsekreterare till vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara en del i vårt fortsatta utvecklings- och förbättringsarbete inom enheten.
På enheten finns fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare, två socialsekreterare som arbetar med kontakt- och stödfamiljer och kontaktpersoner samt tre socialsekreterare som arbetar med familjerätt, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef.




ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att få individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver, oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Nya socialsekreterare får ta del av introduktionsprogrammet Yrkesresan i regi av Göteborgsregionen, GR.

Dina arbetsuppgifter kommer främst att vara uppföljning och ibland utredning av placerade barn och ungdomar i åldern 020 år. På vår enhet har vi även ansvar för att göra förhandsbedömningar och utreda anmälningar och ansökningar för målgruppen 18 - 20 åringar.
Som barnsekreterare följer du upp vården av familjehemsplacerade barn och unga, du följer även upp vården för de som är placerade på HVB, stödboende och SiS. Du kommer få använda din kompetens, kapacitet och samarbetsförmåga, då du ska samarbeta med barnets nätverk och övriga aktörer runt barnet. Vi arbetar i team, barnsekreterare och familjehemssekreterarna, med barnets behov i fokus. Utöver det dagliga stödet får du tillsammans med gruppen regelbunden extern handledning.


KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är ett krav samt vana av myndighetsutövning och att utreda enligt BBIC. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser samarbete som en viktig del av arbetet. Du har erfarenhet av att handlägga LVU, förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut utifrån aktuell lagstiftning och de riktlinjer som styr vår verksamhet, reflektera och driva processer framåt.
Körkort är ett krav.

Egenskaper och förmågor
Vi söker dig som är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i syfte att skapa de bästa förutsättningarna till ett självständigt liv för våra ungdomar. Du är noggrann, stresstålig och empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möte med våra brukare och gentemot kollegor.
Vi arbetar utifrån barnkonventionen och barnets/ den unges ska göras delaktig och dess inställning och synpunkter ska särskilt beaktas i vårt arbete och vid uppföljning och planering av insats.
Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla. Vi har årsarbetstid och du förväntas kunna ha en viss flexibilitet med arbetstider.
Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan påbörjas under ansökningstiden.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Placeringsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2023
  • Ansök senast: 19 mars 2023

Liknande jobb