OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Vi söker dig som vill arbeta som barnsekreterare där du kommer att följa upp barnet under vården i jourhemmet och förbereda inför en placering i familjehem.
Arbetsbeskrivning/arbetsuppgifter
Som barnsekreterare kommer du följa upp barnet under vården i jourhemmet och förbereda inför en placering i familjehem. Socialnämndens ansvar är att noga följa och utvärdera vården av den unge i jourhemmet och där fokus för barnsekreteraren är att tillförsäkra barnet en trygg och säker vård.
I rollen ingår även att samverka med andra professionella runt barnet som exempelvis personal i skolan, BUP och andra kommuners förvaltningar. I arbetsuppgifterna ingår även dokumentation som följs av lagar och riktlinjer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Socionomexamen
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete gällande barn/ungdom
- Goda kunskaper om lagstiftning inom socialtjänsten
- God förmåga att formulera dig väl i skrift
- B-körkort
Vi ser det är meriterande att du har:
- Professionell erfarenhet av samtal med barn
- Arbetat inom familjehemsvård
- Kunskap eller ha arbetat med personer inom personkrets LSS och/eller neuropsykiatriska diagnoserr
Vi söker dig som är ansvarsfull och flexibel i arbetet och som har engagemang och intresse för verksamhetsområdet. Du behöver också ha förmåga att arbeta strukturerat, både självständigt och i samarbete med andra. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsplatsbeskrivning
På Resursenheten ser vi alltid individens resurser. Vi gör skillnad och bidrar till positiv förändring för individ, familj och samhälle, både på kort och lång sikt.
Verksamheten för familjehemsvård och kontaktverksamhet är organiserad inom socialtjänstens utförarverksamheter inom förvaltningens avdelning för socialtjänst, Resursenheten. Familjehemsvården består av fyra familjevårdsinspektörer, fem barnsekreterare samt två biträdande enhetschefer. Utöver familjevård finns också kontaktverksamhet samt öppenvårdsverksamheten som riktar sig till vuxna samt barn och unga. Sammanlagt arbetar 37 personer på enheten som leds av tre biträdande enhetschefer och en enhetschef.
Arbetsplatsen är belägen i Bredäng och enheten flyttar till sommaren 2023 till nya fina lokaler i Skärholmens centrum och kommer då sitta tillsammans med övrig socialtjänst samt andra samarbetspartners.
Övrigt
Ansök gärna så snart som möjligt, intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden.
Tjänsten är en tillsvidare anställning och det kan komma att tillämpas provanställning
Läs mer om staden som arbetsgivare här: https://jobba.stockholm/formaner/
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.