OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"
Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.
Vad jobbar du för?
Bjuvs kommun satsar på barn och ungdomar och jobbar för att sätta nästa generation först. Det finns ett tydligt och målmedvetet arbete för att kunna ge förutsättningar för barn och unga att växa upp i trygghet. Vårt uppdrag är att jobba för en hållbar utveckling där nästa generation finns i fokus.
Vi söker en barnsekreterare till vårt familjehemsteam som har ett genuint intresse av att vara ett stöd för familjehemsplacerade barn och ha kompetens kring myndighetsutövning, beslut och dokumentation med barnen i fokus.
Du kommer till ett team med engagerade och kunniga socialsekreterare där man jobbar aktivt med lärande, reflektion och utveckling.
Vi söker en kollega som kommer trivas i vårt team och vill jobba för att placerade barn ska utvecklas, må bra och kunna leva ett rikt liv. Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare arbetar du både självständigt och i tätt samarbete med familjehemssekreterare, med kollegorna i teamet och på enheten barn och unga myndighet. I din roll arbetar du med att följa barns utveckling och vård i familjehemmen avseende barn 0-20 år enligt Socialtjänstlagen och LVU.
Du följer upp vården, bidrar till ett gott samarbete i det tredelade föräldraskapet med familjehem, socialtjänst och föräldrar. Du verkar för goda umgängen och i din roll lägger du särskild uppmärksamhet på barnet och barnets bästa och behov i olika sammanhang.
Arbetet innebär problemlösning av komplexa och sammansatta problem och styrs av lagstiftning, riktlinjer och praxis. Arbetet innebär myndighetsutövning och dokumentation och kräver god planeringsförmåga och samarbetsförmåga. Du behöver vara intresserad av utvecklingsarbete och hålla dig uppdaterad med aktuell forskning inom området självständigt och tillsammans med teamet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning och erfarenhet inom socialt arbete och myndighetsutövning. Det är meriterande om du har utbildning inom BBIC, barn och ungas utveckling och utredningsarbete. Meriterande är även erfarenhet av barnsamtal, lösningsfokuserad samtalsmetod och andra samtalsmetoder.
Du har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift och kan skapa begriplighet även i komplicerade situationer. Som person är du strukturerad, analytisk och du vill jobba lärande där du vågar utmana dina kunskaper tillsammans med kollegor.
Du har förmåga att skapa goda relationer och ett gott samarbete. Du har lätt att se barnets perspektiv och i din roll kommunicerar du på ett tydligt sätt. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändring, samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på förutsättningarna och fokuserar på rätt saker.
ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan då urval och intervjuer sker löpande.
Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess.
För att komma i fråga för en anställning inom Socialförvaltningen i Bjuvs kommun ska ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Registerutdraget uppvisas först vi erbjudande om anställning.
Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag.
Känslan skapar Familjen Helsingborg.
Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
familjenhelsingborg.se