OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Beskrivning
Hammarbyhöjdens och Björkhagens förskolor består av sju förskolor och 22 arbetslag.
Vi är tillsammans ca 400 barn, åttio medarbetare och en ledning som består av rektor, två biträdande rektorer, 3 pedagogiska ledare och en administratör. I Skarpnäcks stadsdels förskolor har vi en lång erfarenhet med inspiration av förhållningssätt och filosofi från förskolorna i Reggio Emilia.
Enhetens förskolor gränsar till skog och natur som vi flitigt besöker tillsammans med barnen i olika projekt. På våra gårdar finns olika stationer som vi iordningställer för att möta barns intressen, erbjuda platser till lek och lärande och utrymmen för barns egna initiativ till skapande, odlande, bygg och konstruktion.
Vi har egna kockar som med stor andel av ekologiska råvaror lagar vår goda mat från grunden.
Som nyanställd får du delta i en pedagogisk introduktionsutbildning och därefter fortlöpande i nätverk och workshops som leds och planeras av pedagogiska ledare. I våra reflektionsmöten fördjupar vi vårt arbete med stöd av observationer för att få syn på barns transdisciplinära processer och lärande. Våra förskolemiljöer är planerade och iordningställda för att stödja barns lek, stimulera till samarbete och kreativitet. Vi tänker att lärande sker genom glädje, vänskap, fantasi, humor och lekfullhet i nära samspel.
Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill ingå i ett kollegialt lärande. Tillsammans skapar vi ett generöst och öppet förhållningssätt där alla hjälps åt i riktning mot våra strävansmål med tydligt formulerade uppdrag och arbetsuppgifter. Vår utbildning präglas av struktur, tillit, representativ delaktighet och transparens som möjliggör att vi alla på olika sätt kan bidra genom att leda och ta ansvar i vårt gemensamma uppdrag.
De digitala verktygen är en del av barnens vardagliga redskap och en av många uttrycksformer för att stimulera kommunikation, dokumentera och skapa egna berättelser.
Vi har ett systematiskt pågående arbete för att fördjupa ett normkritiskt förhållningssätt där vi i en processplan regelbundet konkretiserar och följer upp olika situationer som inträffar i vår vardag. Arbetslagen får regelbundet stöd av enhetens genuspedagog och på så sätt blir ett normkritiskt perspektiv en naturlig del i det dagliga arbetet.
Vi söker nu engagerade barnskötare som tillsammans med oss vill fortsätta utveckla och fördjupa arbetet så att barn och familjer är delaktiga och trivs. Alla våra barn ska få ingå i sammanhang av lustfyllt och omsorgsfullt lärande som gör dem nyfikna och möjliggör att de får utveckla sin fulla potential. Vi ser barnen som huvudpersoner i sina egna liv och barn hos oss får påverka redan som små.
Mångfald och olikhet skapar kreativitet och utveckling. I Skarpnäcks stadsdelsförvaltning, liksom i staden som helhet, strävar vi efter blandade arbetsgrupper och vi välkomnar därför en mångfald av sökande.
Arbetsuppgifter
Som barnskötare hos oss ingår du i ett arbetslag och har ansvar för att vara delaktig, stödja och leda i arbetet med barnen så att uppdraget genomförs och förväntade resultat för vår utbildning uppnås. Vi, barn och pedagoger, följer i olika sammanhang upp arbetsprocesser i reflektionsmöten. Den pedagogiska dokumentationen blir grund för hur vi planerar, analyserar och utvecklar utbildningen. Alla medarbetare deltar regelbundet i nätverk, workshops och fortbildning. Vi har schemalagd arbetslagstid varje vecka. Vid behov får arbetslag handledning av stödenhetens specialpedagoger.
Kvalifikationer
Du har barnskötarutbildning eller annan pedagogisk utbildning som vi bedömer som värdefull samt dokumenterad erfarenhet av undersökande och projekterande arbetssätt i barngrupp. Du har förmåga att se helheten, har ett bra bemötande, är lyhörd, har god organisationsförmåga och är initiativrik. Du är seriöst nyfiken på barns tankar och värnar de demokratiska värdena samt har mod att prova nya sätt att arbeta utifrån vad du tillsammans med kollegor reflekterar över och det ni lär er i arbetet med barnen. Du är målmedveten, har god samarbetsförmåga och tycker att det är roligt med utvecklings- och förändringsarbete. Du skapar goda relationer med såväl kollegor, barn och vårdnadshavare och är tydlig i din kommunikation. Du är van att arbeta med digitala hjälpmedel och har digital kompetens. Du har förmågan att kombinera teori och praktik i ditt vardagliga arbete. Du har god förmåga att uttrycka och göra dig förstådd på svenska, både i tal och skrift. Om du talar andra språk eller har specialkompetens inom de estetiska språken är det en fördel.
Beskriv i din ansökan hur du tänker kring barn och lärande och hur du tänker att du skulle kunna bidra till fortsatt gemensamt lärande hos oss. Vi kommer att ta stor hänsyn till din personliga lämplighet.
Utdrag från Polisens belastningsregister för förskola/skola måste du själv ansöka om och ta med i ett obrutet kuvert vid en eventuell intervju. Du gör ansökan på Polisens hemsida. Det tar cirka två veckor att få det hemskickat.
Övrigt
Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling och tillgång till motionslokal i stadsdelen. Du erbjuds även att till ett förmånligt pris köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar alternativt friskvårdsbidrag som subvention för annan träning. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Vi erbjuder arbetskläder och fria pedagogiska måltider för förskollärare och barnskötare.
Läs mer om staden som arbetsgivare här:
http://www.stockholm.se/Arbete/Att-arbeta-i-Stockholms-stad/Formaner-och-utvecklingsmojligheter/
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.