OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
På Mariekäll och Saltskogs förskolor arbetar vi utifrån en gemensam undersökningsrubrik “Mariekäll och Saltskogs barn berättar”. Vårt arbete planeras utifrån förskolans styrdokument och Södertälje kommuns verksamhetsidé för förskolan där vi hämtar inspiration från Reggio Emilias filosofi. Det innebär att vi ser på barn som demokratiska medborgare och att barnens tankar, intresse och intentioner är viktiga utgångspunkter i den pedagogiska planeringen.
Vem är du?
Krav:
- Barn- och fritidsprogrammet
- En god svenska, både muntligt och skriftligt
Meriterande:
- Kunskap om Reggio Emilias förhållningssätt till lärande
- Kompetens inom språkutvecklande arbetssätt
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som med ett stort engagemang för förskolans uppdrag och som vill utveckla och utvecklas tillsammans med oss. Du behöver vara initiativrik, positiv och ha god samarbetsförmåga. Du måste också uppleva det som roligt, utvecklande och utmanande att leda barns lärande samt ha ett reflekterande förhållningssätt.
Vi erbjuder dig
Mariekäll och Saltskogs förskolor ger dig möjlighet till delaktighet och inflytande i det pedagogiska utvecklingsarbetet och ett nära ledarskap. Du får kompetensutveckling, friskvårdstimme eller friskvårdspeng och tillgång till Tom Tits experiment.
Välkommen till oss!
Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete med att öka barnens möjligheter till att berätta. Som en del i det arbetet har vi ett nyöppnat förskolebibliotek på en av våra förskolor. Det är en plats där barn och pedagoger från förskolorna i området kan mötas och skapa relation till litteratur. Vi arbetar med att utöka erbjudanden till barnen med en mångfald av uttryckssätt för att fördjupa sitt lärande i en rådande ateljékultur.
Vi ser olika kompetenser som en tillgång och en reflekterande kultur är en väsentlig del i vårt arbete. Vi har från hösten 2015 ingått i en organisationsförändring där vi har ett funktionellt delat ledarskap med två ytterst ansvariga chefer. Detta har resulterat i att förskolechef har större möjlighet att bedriva ett nära pedagogiskt ledarskap och som tillsammans med områdets biträdande förskolechef och pedagogista fungerar som ett stöd i förskolornas utvecklingsarbete.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel