OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Scanias ambition är att vara ledande i skiftet mot hållbara transportlösningar. I den ambitionen spelar elektrifiering en viktig roll!
I Batteriproduktion har vi just nu två stycken prototyplinor för produktion av batterier och efter sommaren så kommer vi ha en line för tillverkning av VCB kablage, där även prototyper kommer att produceras. Vi är just nu mitt inne i en fas där vi bygger upp metoder och kompetens kring prototypprocesserna så att vi kan fortsätta producera batteripack och kablage till morgondagens produkter inom e-mobility.
Produktionsteknik behöver nu förstärkas med drivna personer som vill vara en del i att säkra denna nya prototyp produktion.
Vi söker nu en Prototype Readiness Engineer som vill ansluta till vårat projektteam med fokus att möjliggöra Scanias elektrifiering. Produkterna är helt nya för Scania och vi, tillsammans med våra kollegor inom R&D och inköp, utvecklar produkter som kommer vara kritiska för Scanias uppfyllnad av CO2-målen.
Prototypproduktionen är en kritisk del i detta arbete.
Din roll
Som Prototype Readiness Engineer ansvarar man för att planera, koordinera och utföra de aktiviteter som behövs för att möjliggöra prototypproduktionen. Det innefattar att kontrollera att vi i Batteri Produktionen har de underlag, utrustning, kompetens och materiel som behövs för att bygga och leverera prototyperna i tid.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer delta i produktutvecklingsprojektet där du jobbar tvärfunktionellt tillsammans med R&D, inköp och andra produktionstekniker inom ME för att hitta en plan för hur och när vi kan bygga de prototyper som behövs.
Du ansvarar för att prototypproduktionsprocess flyter på, från en första specifikation eller order från R&D tills prototyperna levereras till nästa kund i flödet (R&D eller annat Production unit)
För att lyckas i din roll behöver du vara analytisk, lösningsorienterad och ha en förmåga att kommunicera med såväl R&D som Produktion.
Erfarenhet
Du har en teknisk högskoleutbildning (högskole- eller civilingenjör) eller Scaniatekniker som utbildningsbakgrund och därefter jobbat minst 2 år som processingenjör eller liknande roll. Erfarenhet av Scanias produktionssystem och eller produktutvecklings-/ prototypprocess är meriterande. Vi ser gärna att du är van att jobba i gränssnittet mellan R&D och Produktion sedan tidigare.
Flytande engelska i tal och skrift är ett grundkrav och svenska är meriterande.
Din profil
Rollen kommer kräva att du är strukturerad i ditt arbete för att ha koll på dina leveranser och att du kan presentera status, avvikelser och lösningar i avsett forum. För att lyckas och trivas hos oss behöver du vara flexibel då vardagen kan vara oförutsägbar, du är lösningsfokuserad och vill hitta best practice för att utveckla processen, och du behöver vara en lagspelare eftersom vi behöver ha ett bra samarbete med andra kollegor inom produktionsteknik, operatörer i produktion, R&D och Inköp.
Batteriproduktion på Scania är en ny enhet men vi har redan byggt ett starkt team och hjälper varandra och kontinuerligt förbättrar våra tvärfunktionella arbetssätt för att säkra våra processer. Det här är en spännande möjlighet att vara med och bygga en helt ny process och bygga kompetens inom ett nytt teknikområde som är mycket viktigt för en hållbarare framtid inom transportindustrin.
Ytterligare information
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Gruppchef för Produktintroduktioner, Kristian Haggren, telefon +46 700 811 265
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior. Ansök via Reflex/Jobbsök eller via Scania.com/Karriärsida. JobID: 20224254.
Urval sker löpande under annonstiden. Vi kommer göra uppehåll för semester v 29-32 och fortsätter vår process efter semestern med intervjuer m m. Vi använder oss av tester i urvalsprocessen. En bakgrundskontroll kan komma att ske på denna roll.
#LI-Hybrid