OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta inom ett expanderande område med många stimulerande utmaningar?
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Myndigheten har kontor i Solna, Göteborg och sitt säte i Katrineholm.
Juridiska sekretariatet är organisatoriskt placerat under generaldirektören och utgör ett strategiskt förvaltningsrättsligt stöd för myndighetens ledning. Sekretariatet lämnar också juridiskt stöd till avdelningar och enheter samt bistår Regeringskansliet i frågor inom myndighetens ansvarsområde. Juristerna är delaktiga i att utveckla och revidera myndighetens föreskrifter samt i att upprätthålla och utveckla myndighetens juridiska kompetens, bland annat genom att hålla utbildningar i juridiska frågor. Sekretariatet ansvarar också för juridisk kvalitetssäkring av de beslut och andra dokument som myndigheten upprättar.
Rättsområden som juristerna arbetar med är bland annat förvaltningsrätt, strålsäkerhetsrätt, miljörätt, EU-rätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, avtals- och upphandlingsrätt samt säkerhetsskydd och totalförsvarsrätt. Regelverken för strålskydd och kärnteknisk verksamhet är både komplexa och dynamiska vilket bl.a. medför att sekretariatet har en viktig roll i rättsutvecklingen på området.
Juridiska sekretariatet består för närvarande av chefsjurist och åtta medarbetare som finns representerade både i Katrineholm och Solna. Vi behöver nu stärka juridiska sekretariatet med medarbetare som bland annat kommer arbeta med särskilt fokus på frågor om civilt försvar. Tjänsten är placerad i Solna.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du i nära samarbete med chefsjurist, övriga jurister och avdelningar på myndigheten får arbeta med att
• stödja organisationen i juridiska frågeställningar,
• planera, utveckla samt delta i intern och extern utbildningsverksamhet,
• kvalitetssäkra myndighetens beslut samt granska avtal, delta i remissvar, föreskriftsarbete, regeringsuppdrag och andra projekt,
• skriva yttranden till domstol,
• hantera frågor kopplade till sekretess och utlämnande av allmänna handlingar,
• vara med och bidra till myndighetens utveckling gällande till exempel hur processer, arbetssätt och styrande dokument utformas,
• planera ditt arbete själv och hantera flera komplexa arbetsuppgifter parallellt,
• möjlighet till god personlig utveckling, då sekretariatet löpande ställs inför nya rättsområden och frågeställningar.
Resor mellan kontoren och inom landet förekommer i tjänsten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• juristexamen/jur.kand,
• minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid domstol, advokatbyrå, myndighet eller företag, och,
• mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Det är meriterande om du har
• notariemeritering,
• erfarenhet som assessor vid hovrätt eller kammarrätt,
• goda kunskaper om eller erfarenhet av arbete med totalförsvarsfrågor och/eller samhällets krisberedskap,
• goda kunskaper om eller erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd,
• goda kunskaper om eller erfarenhet av arbete med IT-rätt, digitalisering eller dataskydd,
• goda kunskaper om eller erfarenhet av arbete offentlig upphandling och avtalsrätt.
För att fungera bra i rollen som XXX behöver du
• ha en god förmåga att arbeta med komplexa frågor samt kunna analysera, bryta ner och lösa komplicerade problem,
• ha en god samarbetsförmåga,
• kunna ta ansvar och driva ditt arbete framåt på ett strukturerat och självgående sätt.
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning.
Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation.Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA.
Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel.
Läs mer om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta Chefsjurist Kim Elofsson, 08-799 47 76.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 22 maj 2023.
Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.