OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Bakgrund
Salems kommun startar i januari 2022 ett projekt, om två år, för ökad skolnärvaro hos elever med en skolsocial problematik. Projektets syfte är att arbeta behandlande med barn, ungdomar och deras familjer för att öka barnens/ungdomarnas skolnärvaro.
Projektet drivs gemensamt mellan socialtjänsten och barn- och utbildningsförvaltningen och tjänsten ligger organisatoriskt under socialtjänsten i Salems kommun. Arbetsmodellen präglas av en stor grad av flexibilitet där du som behandlare kommer att verka främst i barnen/ungdomarnas hemmiljö, i skolan samt i samverkan med olika aktörer.
Arbetsbeskrivning
Som behandlare, inom projektet för ökad skolnärvaro, är det din arbetsuppgift att tillsammans med ett team bedriva strukturerade kartläggningar samt stöd- och behandlingsinsatser riktat mot barnen/ungdomarna och deras föräldrar utifrån mål i en genomförandeplan. Du kommer att ha en nära samverkan främst med skolans elevhälsoteam men även med socialförvaltningen då insatserna är biståndsbedömda. Du kommer att i samråd med kollegor att ansvara för att följa målen i en projektplan samt att utvärdera projektet.
Arbetsgruppen består av dig som behandlare för ökad skolnärvaro, två socialtjänstfältassistenter, en arbetsmarknadssekreterare, enhetschef från socialtjänsten samt en ansvarig från barn- och utbildningsförvaltningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning som pedagog, socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten.
Vi söker en person som har personlig mognad, är flexibel och har ett stort engagemang i socialt arbete med barn, ungdomar och deras föräldrar. Du har god förmåga att skapa allians och är van att hantera professionella relationer med de som du arbetar mot. Då mycket av arbetet handlar om samverkan med andra professioner så kommer extra vikt att läggas på din samarbetsförmåga. Det är nödvändigt att du har god förmåga att möta människor i kris och att du har ett gott bemötande. Som person är du prestigelös, nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer. Du måste ha god kunskap i det svenska språket i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kunskaper såsom SIP-samordning, förståelse för skollagen och socialtjänstlagen, behandlingsarbete med ungdomar samt samverkan i en kommunal förvaltning och regionen ses som en merit.
Salems kommun kommer att erbjuda utbildning samt handledning inom kunskapsfältet, att öka barn och ungdomars skolnärvaro.
Anställningsvillkor
Tidsbegränsad projektanställning om två år, Heltid
Tillträde: 2022-02-01 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2021-11-19
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringstiden.
Vi erbjuder friskvårdspeng, friskvårdstimme samt gymkort på Salems kommuns badhus, Medley.
För facklig information vänligen kontakta Salems kommuns växel: 08-532 598 00
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund