Behandlingsassistent

Arbetsbeskrivning

AOV:2015:45


Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Boendebasen ingår i vuxenvårdens öppenvård, Arbete- och Välfärdsförvaltningen, och riktar sig till personer över 25 år med missbruks- och/eller sociala och psykiska problem. Boendebasen ligger centralt i Kristianstad med ett par minuters gångväg till tåg och bussar.

Arbetsuppgifter
Behandlingsassistenterna på Boendebasen arbetar med stöd- och motivationsarbete för våra klienter med missbruksproblem och/eller psykiska problem. Klienterna bor på Boendebasen under kortare eller längre perioder som ett led i en pågående förändringsprocess. Här bor 15 personer i eget rum och i våra 4 utslusslägenheter. Klienterna kan också ha eget boende runtom i kommunen. Målsättning och genomförandeplan läggs upp i nära samarbete med klienten, socialsekreterare och behandlingsassistent/kontaktperson.

Du kommer att samarbeta nära dina kolleger inom Vuxenvården och förvaltningen i övrigt, liksom med personal inom psykiatri och kriminalvård. De konkreta arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält från urinprovstagning och handgriplig hjälp att klara vardagen till kvalificerade samtalsserier enligt evidensbaserade arbetsmetoder. Vi arbetar bland annat med HAP, CRA, ÅP och MI. I rollen som behandlingsassistent ingår även att dokumentera i verksamhetssystem. Arbetet är schemalagt med kvälls- och helgtjänstgöring och innebär även sovande jour nattetid.

Kvalifikation
Vi söker dig som är socionom, socialpedagog eller behandlingspedagog eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildning i evidensbaserade arbetsmetoder exempelvis CRA, ÅP, MI eller HAP är meriterande. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med vuxna missbrukare och/eller arbete med människor som har psykiska problem. Erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystem är meriterande. Eftersom tjänsten innebär hembesök runtom i kommunen är B-körkort ett krav.

Som person är du strukturerad, självständig, målinriktad och har lätt för att samarbeta. Du ska även vara ansvarsfull, noggrann och ödmjuk i ditt förhållningssätt till både arbete och till de människor du möter i din roll.

Anställningsvillkor
Tillsvidare, 100 % med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

För mer information, ta kontakt med
Camilla Christiansson, Vik Enhetschef, 044-13 49 50 eller via växeln 044-13 50 00

För facklig information, ta kontakt med
Carina Sickeldal, Vision: 044-13 48 83
Torbjörn Grönstedt, Kommunal: 044?13 49 00
Lena Hagerman, SSR: 044?13 69 96

Sista ansökningsdatum
2015-05-10

Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.

Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Jenny-Ann Östergren på 044-13 21 48.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


22 november 2024

Timvikarie

Timvikarie

22 november 2024

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

22 november 2024