OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Behandlingsassistent, Boendebasen
AOV:2015:89
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Boendebasen ingår i vuxenvårdens öppenvård, Arbete- och Välfärdsförvaltningen, och riktar sig till personer över 25 år med missbruks- och/eller sociala och psykiska problem. Boendebasen ligger centralt i Kristianstad med ett par minuters gångväg till tåg och bussar.
Arbetsuppgifter
Behandlingsassistenterna på Boendebasen arbetar med stöd- och motivationsarbete för våra klienter med missbruksproblem och/eller psykiska problem. Klienterna bor på Boendebasen under kortare eller längre perioder som ett led i en pågående förändringsprocess. Här bor 15 personer i eget rum och i våra 4 utslusslägenheter. Klienterna kan också ha eget boende runtom i kommunen. Målsättning och genomförandeplan läggs upp i nära samarbete med klienten, socialsekreterare och behandlingsassistent/kontaktperson.
Du kommer att samarbeta nära dina kolleger inom Vuxenvården och förvaltningen i övrigt, liksom med personal inom psykiatri och kriminalvård. De konkreta arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält från urinprovstagning och handgriplig hjälp att klara vardagen till kvalificerade samtalsserier enligt evidensbaserade arbetsmetoder. Vi arbetar bland annat med HAP, CRA, ÅP och MI. Arbetet är schemalagt med kvälls- och helgtjänstgöring och innebär även sovande jour nattetid.
Kvalifikation
Vi söker dig som är socionom, behandlingspedagog, socialpedagog, eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av arbete med vuxna människor med missbruk och/eller psykiska problem. Förmåga till såväl självständigt arbete som samarbete och flexibilitet är ett måste. Kunskap om och erfarenhet av KBT-baserade behandlingsmetoder är en merit. Du bör ha erfarenhet av att dokumentera insatser i verksamhetssystem.
Som person är du strukturerad, självständig, målinriktad och har lätt för att samarbeta. Vidare skall du vara ansvarsfull, noggrann och ödmjuk i ditt förhållningssätt till både arbete och mänskliga kontakter. Stor vikt kommer att läggas vid ovannämnda egenskaper.
Eftersom tjänsten innebär hembesök runtom i kommunen är körkort ett krav.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, 100% med tillträde snarast enligt överenskommelse.
För mer information, ta kontakt med
Peter Sonnsjö, Verksamhetschef, 0733-13 49 19
För facklig information, ta kontakt med
Catharina Stark, Vision, 044-13 49 43
Torbjörn Grönstedt, Kommunal, 044-13 49 00
Lena Hagerman, SSR, 044-13 69 96
Sista ansökningsdatum
2015-08-14
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Maria Hallgren på 044-13 58 07.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21