OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Grimmereds boende är ett av fyra kortsiktiga boenden inom Avdelningen för Boende och Hemlöshet. Vi är belägna i Grimmered med närheten till Frölunda torg och med goda allmänna kommunikationer. Här arbetar sju behandlingsassistenter och en enhetschef.
Vi vänder oss till individer över 21 år som på grund av missbruk och/eller annan psykosocial problematik inte har tillgång till den öppna bostadsmarknaden. Huvudsyftet är att korta klientens tid i hemlöshet och att på uppdrag av socialtjänsten och i samverkan utföra insatser utformade efter den enskildes behov och önskemål. Vi tillsätter insatser under en begränsad tid för att stödja och motivera klienten när mer utredning krävs och/eller stödbehov finns för att komma vidare till eget boende eller annan insats. Under insatsperioden, som blir en form av "kartläggningsfas", ska en kartläggning av den enskilde klientens behov och förutsättningar för att komma ut på den öppna bostadsmarknaden ligga i fokus.
Som behandlingsassistent i verksamheten arbetar du pedagogiskt för att stödja och motivera våra brukare. Du arbetar i team tillsammans med dina kollegor för att upprätthålla den dagliga strukturen i boendet. I det praktiska arbetet ingår att arbeta i nära relationer i de boendes hemmiljö för att få vardagen med skötsel av lägenhet, tvätt, ekonomi att fungera. Vi använder oss av veckoscheman och är en påminnande funktion för att boende ska komma iväg till viktiga möten och är ett stöd för brukare i kontakten med olika myndigheter och framförallt öppenvård och sjukvård. I arbetsuppgifterna ingår att medverka vid uppföljningsmöten med placerande socialförvaltning och vara en aktiv deltagare i samverkan med vårdgivare.
Vi arbetar med kontaktmannaskap, men teamet tar gemensamt ansvar för alla som bor hos oss för att helheten i verksamheten ska fungera. Du arbetar aktivt med verksamhetens metod- och kvalitetsutveckling.
Har du ett särskilt engagemang för de mest utsatta i vårt samhälle? Söker du ett utmanande, omväxlande arbete där du har möjlighet att utvecklas i din profession och arbeta i team, då är du just den person vi letar efter.
Det är ännu oklart om tjänsten innebär 40-timmars arbetsvecka på dagtid eller 38,25-timmars arbetsvecka som inkluderar kvällar och helger.
Detta är ett vikariat på ett år med god chans till förlängning.
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas. Urval och intervjuer startar eventuellt innan publiceringstidens utgång.
KVALIFIKATIONER
Du ska vara socialpedagog, socionom eller ha likvärdig utbildning samt erfarenhet av arbete med personer med samsjuklighetsproblematik och god kännedom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Du har intresse och erfarenhet av målgruppen och delar vår humanistiska människosyn. Du är duktig på att skapa goda relationer till såväl boende, kollegor som samarbetspartners.
Du har erfarenhet av att hantera situationer som ställer krav på snabba beslut och du har självkännedom kring dina hanteringsstrategier om och när du ställs inför dessa situationer.
Vi dokumenterar det dagliga arbetet och upprättar genomförandeplaner i Treserva. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du har nödvändig datakunskap.
Utbildning och erfarenhet av arbete med våra metoder MI, ÅP och LAB är meriterande. Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet av Vård- och stödsamordning och är van att sammankalla, medverka och förbereda inför möten enligt SIP.
Som behandlingsassistent hos oss får du kontinuerlig metodhandledning, utbildning och metodutveckling utifrån ovannämnda metoder.
Det är viktigt att du har kännedom kring för området gällande lagstiftning.
Körkort och körvana är ett krav.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.