OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en behandlingsassistent till Kvinnoverksamheten/Familjeboendet då en medarbetare ska gå i pension.
Kvinnoverksamheten/Familjeboendet tillhandahåller boende med stöd till kvinnor med eller utan hemmavarande barn samt till familjer med barn. Vi har kortsiktigt och långsiktigt lägenhetsboende för brukare med missbruksproblematik och/eller annan psykosocial problematik såsom tex psykisk ohälsa och våldsutsatthet. Hos oss ska brukarna få det stöd de har rätt till.
Vi arbetar tillsammans med brukarna på uppdrag av socialtjänsten i Göteborgs stad. Du kommer att vara kontaktpersonal för ett visst antal brukare som du träffar regelbundet. Fokus ligger på att individen ska utveckla sin självständighet. Vi arbetar med individualiserat stöd. Det stöd individen behöver kan vara mycket varierande, arbetet kräver därför att du är lyhörd.
Den största delen av arbetet utförs i brukarens hem. Du behöver därför vara medveten om att det mesta av arbetet bedrivs som ensamarbete. Arbetet kräver förmåga till självständighet och du behöver själv kunna planera, genomföra, slutföra och följa upp.
Kontaktpersonal upprättar tillsammans med brukare en genomförandeplan som följs upp kontinuerligt. Vi följer upp genomförandeplanen regelbundet utifrån uppdraget i datasystemet Treserva. Kontaktpersonalens roll innebär bland annat att stödja, vägleda och motivera brukaren. I arbetet kan då ingå att stötta brukaren i kontakt med myndigheter, sjukvård, utifrån nykterhet, samhällsinformation, lägenhetsskötsel, tvätt, matlagning, att grannar inte störs och att kontrollera att hyran betalas i tid. I arbetet ingår ett nära samarbete med socialsekreterare samt med fastighetsvärdar. Tjänsten innehåller även praktiska göromål, som till exempel felanmälningar, visst städ, samt inköp.
I tjänsten ingår att delta och vara aktiv på arbetsplatsträffar, handledning och team.
Du kommer vara en del av en arbetsgrupp och ska ha förmågan att ta ansvar för gruppens arbete och brukare. Arbetet innebär mycket samarbete och kommunikation, både med dina närmsta kollegor och chef men även externt med socialtjänst och andra.
Arbetstiden innebär schema 38,25 h/vecka, dagtidsarbete samt arbete dagtid två av åtta helger kl. 9:00-16:30 och en vardagskväll i veckan då till kl. 19:00.
Intervjuer kommer ske löpande när ansökningar inkommer.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har är utbildad Socionom, socialpedagog eller har annan likvärdig högskoleutbildning. Även erfarenhet av socialt arbete.
B-körkort krävs och att du är bekväm med att köra bil. Vi kommer även göra utdrag ur misstanke och belastningsregistret utan anmärkning.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.