Behandlingsassistent med inriktning psykosocialt förändringsarbete

Behandlingsassistent med inriktning psykosocialt förändringsarbete

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Upplev en meningsfull och berikande möjlighet att göra verklig skillnad i människors liv! Vår verksamhet är dedikerad till att stödja och hjälpa individer över 21 år som befinner sig utanför den reguljära bostadsmarknaden på grund av missbruk och/eller psykosocial problematik. Vi är här för att erbjuda dem en andra chans till ett stabilt och hållbart liv.

Vi förstår att varje individ är unik och har olika behov och önskemål. Genom att skapa en trygg och stöttande miljö ger vi dem verktygen och resurserna de behöver för att ta sig ur hemlöshet och påbörja sin resa mot en ljusare framtid. Vårt team består av engagerade medarbetare som tror på att varje individ har potentialen att förändra sitt liv. Som en del av vårt team får du inte bara möjlighet att arbeta självständigt och ta egna initiativ, utan du blir också en viktig del av vår kollegiala gemenskap. Vi värdesätter öppenhet, samarbete och delning av kunskap för att skapa en givande arbetsmiljö.

Genom att använda beprövade metoder som Motiverande Samtal (MI) och Återfallsprevention (ÅP) skapar vi en individanpassad och effektiv behandlingsplan för varje klient. Vi strävar efter att inte bara ge dem en trygg bostad, utan också utrusta dem med färdigheter och verktyg för att klara av utmaningarna i vardagen och uppnå sina mål. Vi tror på att främja självständighet och empowerment hos våra klienter.

Vi är stolta över vårt samarbete med socialtjänsten och andra samverkanspartners och då vi arbetar med kontaktmannaskap kommer du att samverka tillsammans med exempelvis beroendekliniker, fastighetsägare och behandlingsenheter. Genom denna nära samverkan skapar vi en helhetsbild och kan erbjuda en omfattande och samordnad vård och stöd. Din förmåga att kommunicera tydligt och uppriktigt, tillsammans med din empati och stödjande natur, kommer att göra skillnad i klienternas liv.

Vi värdesätter dokumentation som ett viktigt verktyg för att säkerställa kvaliteten och effektiviteten i vår verksamhet. Genom att använda IT-stödet Treserva kan du enkelt och noggrant dokumentera och spåra klienternas framsteg.

Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team av engagerade individer, där vi tillsammans kan skapa en positiv förändring och ge våra klienter den möjlighet de förtjänar. Så vad väntar du på? Sök tjänsten idag och bli del av en verksamhet som på riktigt kan förändra vardagen för de som behöver mest!

KVALIFIKATIONER
Grundläggande för tjänsten är att du är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska även ha kunskaper om socialtjänstlagen och datorvana. Då bilkörning ingår i tjänsten behöver du ha körkort och god körvana.

Erfarenhet av att arbete med personer med samsjuklighetsproblematik samt erfarenhet av arbete med MI och ÅP är meriterande

Som personliga egenskaper värdesätter vi att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

ÖVRIGT
Dagtidsarbete 38,25 tim vecka med arbete var tredje helg.

Vem får du som chef?
Johan Zaman har i sitt ledaskap fokus på att skapa en samarbetsinriktad och stöttande arbetsmiljö där man hjälper varandra. "Min största belöning som chef är att se mina medarbetare växa och känna förtroende för sig själva och teamet. Jag vill uppmuntra mina medarbetare att utvecklas och känna trygghet till att ta initiativ i sitt arbete och tro på sig själva."

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Timvikarie

Timvikarie

22 november 2024

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

22 november 2024