OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som bedriver vård, utredning och behandling av ungdomar med allvarliga sociala problem samt vuxna med missbruk. Vården bedrivs vid särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet.
SiS LVM-hem Lunden har totalt 48 platser varav 36 låsbara och är beläget i S:t Larsparken nära centralt i Lund.
Avd Rinnebäck är en sluten enhet specialiserad på vård av kvinnor från 18 år med ett komplex missbruk i kombination med annan psykiatrisk problematik-samsjuklighet. Rinnebäck har 12 platser varav 2 av dessa är avsedda för särskilt vårdkrävande kvinnor med missbruksproblem och ett utagerande beteendemönster.
Avdelning Höje erbjuder en verksamhet som liknar den på Rinnebäck men som erbjuder ett större utbud av aktiviteter i öppnare former. Höje kan ses som en avd för klienter som är ett steg närmare vård i öppnare former.
Avd Hill är en sluten enhet specialiserad på vård av män med komplex missbruk i kombination med annan psykiatrisk problematik-samsjuklighet. Avd har 10 platser.
Avd Karlsvik vårdar män med missbruksproblem från 18 år ofta i kombination med psykisk ohälsa. Avd har 20 platser varav 8 låsbara. Karlsvik är beläget 5 km utanför Höör.
ARBETSUPPGIFTER
Ansvar för att DOK-intervjuer genomförs och följs upp på alla klienter samt utveckling och uppföljning av DOK-arbetet på avdelningen. Förberedande av beslut i vårt klientadministrativa datorsystem, KIA. Administration av socialtjänstenkäter och inkommande och utgående handlingar. Beredande och iordninghållande av klientakter samt ansvar för delgivningar och registrering av dessa. Dokumentationsresurs, dvs kunna vara ett stöd för personalgruppen kring dokumentationsriktlinjerna och delaktig i att kvalitetssäkra och utveckla den dokumentation som förekommer på avdelningen.
KVALIFIKATIONER
Socialt/pedagogiskt behandlingsarbete eller examen från högskola med motsvarande inriktning.
Du behöver ha:
God insyn i, och gedigen erfarenhet av arbete inom LVM-vården samt god kännedom om dess riktlinjer och rådande lagstiftning.
God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Hög arbetskapacitet, flexibilitet och stresstålighet.
Du ska ha en välutvecklad analytisk förmåga och vana vid att inta ett "helikopterperspektiv". Då verksamheten även är av akut karaktär behöver du vara bekväm med att hela tiden göra omprioriteringar och snabbt kunna växla tempo och riktning. Samtidigt ställs höga krav på att du kan arbeta strukturerat och systematiskt för att säkerställa att kvalitén i varje klientärende håller samma höga nivå.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Fredrik Eliasson
046-38 67 15
Annelie Lindstedt
046-38 67 32
Lina Schartau
046-38 67 33
Birgitta Severinsson
046-38 67 706
Helen Eriksson
046-38 67 11
Cecilia Mellgren
046-38 67 11
Avdelningsföreståndare, kvinnor Annelie Lindstedt
046-38 67 32
Saco Birgitta Severinsson
046-38 67 06
OFR Helen Eriksson
046-38 67 11
SEKO Cecilia Mellgren
046-38 67 11