Behandlingsassistent Rävebergsvägen

Behandlingsassistent Rävebergsvägen

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en tuff men snäll kollega som vill vara med och göra skillnad!
Söker du ett utmanande, omväxlande arbete där du har möjlighet att utvecklas i din profession och vill arbeta i team, då är du just den personen vi letar efter.

Vi tillhandahåller boende för kvinnor och män med psykisk funktionsnedsättning i kombination med pågående missbruk.
Rävebergsvägens boende består av 20 lägenheter där nio behandlingsassistenter och en gruppchef arbetar.

Målen för verksamheten bygger bland annat på att den enskilde ska uppnå ett så självständigt boende som möjligt där vi erbjuder och samordnar insatser utifrån klientens mål.
Hos oss arbetar du som kontaktpersonal, men har även ansvar för att helheten i verksamheten ska fungera, samt att arbeta aktivt med verksamhetens metod- och kvalitetsutveckling.
Du kommer tillsammans med metodutvecklare och övriga arbetskamrater att arbeta strategiskt och målmedvetet med det pedagogiska arbetet.

Du kommer att vara ett stöd i kontakten med olika myndigheter och psykiatrisk öppenvård.
I arbetsuppgifterna ingår att medverka vid uppföljningsmöten och nätverksmöten, ansvara för att journalföring och genomförandeplaner upprättas.
Du ska verka för att ge de boende en god livskvalité, meningsfull sysselsättning, möjlighet att utveckla sin boendeförmåga, samt att motverka isolering. I arbetet ingår även praktiska sysslor. Det kan vara att hjälpa de boende med städ och tvätt, vara med på läkarbesök eller att hjälpa till att handla.

Vi använder oss av metoderna MI, ESL, ÅP, LAB, Vård och Stödsamordning och det nationella utvärderingssystemet DOK.

Förutom de övriga arbetsuppgifterna kommer du på dagtidstjänsten att ha ett helhetsfokus på boendet vilket innebär att:
- Vara drivande när det gäller dokumentation och metoder. Behärska dessa och vara ett stöd och bollplank för kollegor när ombuden inte är på plats.
- Tillsammans med kollega introducera ny personal.
- Tillsammans med gruppchef ansvara för informationsmöten/studiebesök.
- Tillsammans med gruppchef ansvara för fastighetsfrågor.
- Ha en helhetssyn över bemanningen på boendet.
- Tillsammans med kollega och gruppchef ingå i "köteamet".

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, socialpedagog eller har annan eftergymnasial utbildning med beteendevetenskaplig inriktning, som av arbetsgivaren kan bedömas likvärdig. Vi vill också att du har erfarenhet av arbete med målgruppen missbruk i kombination med psykisk ohälsa.

Då vi dokumenterar det dagliga arbetet och upprättar genomförandeplaner är det viktigt att kunna uttrycka sig väl i såväl tal som skrift.

Personlig kompetens som samarbets- och initiativförmåga, lyhördhet, flexibilitet, tydlighet och förmåga att sätta gränser utifrån ett icke konfrontativt förhållningssätt är egenskaper som värdesätts.

Det är självklart att du har engagemang för målgruppen, och erfarenhet av arbete inom samsjuklighet är ett krav för tjänsten.

Utbildning i, och erfarenhet av våra metoder och verktyg är ett krav.

B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


5 november 2024

4 november 2024