OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som skapar en trygg och meningsfull tillvaro för de som behöver det mest? På Alelyckans boende har du chansen att bli en del av vårt team som strävar efter att korta tiden i hemlöshet för de som kämpar med missbruk och psykosocial problematik.
Vi riktar vårt engagemang mot klienter över 21 år som, på grund av missbruk eller psykosocial problematik, befinner utanför den öppna bostadsmarknaden. Vi agerar på uppdrag av socialtjänsten och i samråd med klienten anpassar vi våra insatser för att möta de behov som finns.
Som behandlingsassistent spelar du en nyckelroll genom att erbjuda motiverande och individuellt anpassat stöd till våra klienter. Din uppgift är att främja en god livskvalitet för de boende, skapa meningsfulla fritidsaktiviteter och sysselsättning samt möjliggöra utveckling av boendeförmåga, samtidigt som du aktivt motverkar social isolering. Du kommer vara kontaktperson för 2-3 klienter och stödja dem i vardagen, vilket inkluderar att vara med som stöd vid myndighets- och sjukvårdskontakter samt hålla motiverande samtal och vara praktiskt stöd för att bibehålla trivsel i klientens bostad. Du dokumenterar löpande arbetet i vårt IT-system Treserva och upprättar genomförandeplaner i enlighet med socialtjänstens uppdrag. I samarbete med dina kollegor är du en viktig kugge för att utföra den dagliga verksamheten, vilket även innefattar utföra gemensamma och praktiska uppgifter.
Vi är belägna i Gamlestan i närheten av Alelyckans sporthall. Du kommer att arbeta sida vid sida med nio erfarna behandlingsassistenter och en enhetschef. Du kommer att arbeta schemalagd dag, helg, kväll på 38,25 timmar i veckan.
Bli en del av vår gemenskap där varje dag ger möjlighet att göra verklig skillnad i människors liv.
Rekryteringsarbetet kommer att påbörjas under annonseringstiden. Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du har examen som socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. B-Körkort är ett krav.
Då tjänsten innefattar en hel del dokumentation samt kontakter med exempelvis myndigheter, brukare och sjukvården ser vi att det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. För tjänsten behöver du ha erfarenhet av social dokumentation. Du har goda datorkunskaper och gärna tidigare erfarenhet av att arbeta i Treserva.
Meriterande erfarenhet är om du tidigare har arbetat med personer med missbruksproblematik och samsjuklighet. Även god kännedom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett plus. Utbildning och erfarenhet av arbete med våra metoder MI, ÅP och LAB är meriterande och du kommer i din tjänst ha god nytta av dina kunskaper kring för området gällande lagstiftning.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Utifrån ditt ansvarsområde kan du stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav.
ÖVRIGT
I den här rekryteringen har vi valt att inte ta emot personligt brev. Vid ansökningsförfarandet kommer du istället att få svara på enkätfrågor kring områden som är av relevans för tjänsten.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef via telefon för hantering av din ansökan.
Tjänsten kan eventuellt komma att tas i anspråk av intern kapacitet.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.