OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som gör verklig skillnad för personer som behöver det mest?
Boendet Victor är ett kortsiktigt kollektivt boende vars syftet är att skapa en verksamhet baserad på skademinimerande arbete i samklang med slutsatserna i Samsjuklighetsutredningen. Boendet tillhandahåller 36 platser. Det finns inga krav på nykterhet eller drogfrihet hos de som bor på boendet.
På boendet bor det personer i olika åldrar mellan 25 till 65 år, med olika bruk av droger och med skilda livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som en ställs inför. Det ställer också krav på verksamheten att hela tiden utvärdera och hitta nya lösningar. I vår verksamhet kommer du inte höra "för att vi alltid gjort så" när du ifrågasätter något. här
Genom att fler verksamheter finns på boendet ges möjligheter att skapa synergieffekter och en sammanhållen kedja kring målgruppen. Exempel på verksamheter är ACT och olika aktörer från den idéburna sektorn. Samarbete mellan olika aktörer behövs för att svara upp mot målgruppens behov och skapar möjlighet att utveckla och prova nya vägar tillsammans med externa samarbetspartners. Stadsmissionen står för mat och utvecklingen av måltiden som en mötesplats. Skyddsvärnet driver ett projekt med Boendeombud som en länk ut när våra boenden ska vidare på sin resa till andra boendeformer. Smedjan erbjuder möjlighet till sysselsättning.
Som behandlingsassistent på boendet arbetar du med personer i hemlöshet och aktivt bruk av droger, med eller utan psykisk ohälsa. Uppgifterna varierar från kartläggningssamtal och stödsamtal till inskrivning av boende och samverkan med andra professionella aktörer kring ärenden. Social dokumentation är en viktig del i genomförandet av boendeinsatsen och vi använder oss av datasystemet Treserva. Ansvarig kontaktperson upprättar tillsammans med den boende en genomförandeplan som följs upp kontinuerligt.
På boendet arbetar ett team som består av 1 enhetschef, 2 metodhandledare, 6 nattjänster och 13 behandlingsassistenter. Vi vill skapa en arbetsgrupp och kultur som är engagerad både i det dagliga arbetet riktat till vår målgrupp och i att utveckla denna nya form av verksamheten framåt. Vi vill ha en arbetsgrupp som stöttar varandra, lyssnar på kollegornas idéer och förslag och som tillsammans ser till att ha en rolig och utvecklande arbetsplats. Vi kommer vara en verksamhet som är under ständig utveckling och vill att du ska bli en del av det!
KVALIFIKATIONER
En grundförutsättning för tjänsten är att du har högskoleutbildning som socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
Erfarenhet från arbete med personer med substansbruk med eller utan psykisk ohälsa, så ser vi att det är meriterande. Har du B-körkort och känner dig trygg i att köra i stadstrafik, så är det meriterande.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Utifrån ditt ansvarsområde kan du stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav.
ÖVRIGT
I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens som är av vikt för tjänsten.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef via telefon för hantering av din ansökan.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.