OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brogårdens akut- och utredningshem
Vill du arbeta i nära samarbete med familjer, både barn och föräldrar, där målsättningen är att skapa förändring och göra skillnad? Sök tjänsten som behandlingsassistent till Brogårdens akut- och utredningshem redan idag!
Brogårdens akut- och utredningshem är en verksamhet inom Uppsala kommun som arbetar på uppdrag av socialtjänstens barnenheter och riktar sig mot familjer med barn 0 – 12 år.
Gemensamt för de flesta familjer som kommer till Brogården är att de befinner sig i en svår social situation där brister i föräldrarnas omsorgsförmåga har skapat oro för barnens omvårdnad och utveckling. Målsättningen med allt vårt arbete är att sätta barnens trygghet och utveckling, samt utvecklingsmöjligheten i föräldra-barn relationen, i fokus.
Övergripande för vårt arbete med barnen och deras föräldrar är att vårt arbete ska utföras så förutsägbart, tryggt och rättssäkert som möjligt.
Verksamheten består av två delar;
Akut- och utredning, institution; Föräldrar och barn kommer antingen till institutionen i akuta krissituationer och/eller för utredning samt för kortare stöd/behandlingsuppdrag. Placeringarna sker jml SoL eller LVU.
Öppenvård; utredningar och kortare behandlingsinsatser i familjer. Utredningarna och de behandlande insatserna genomförs i familjernas hem och närmiljö.
Som medarbetare märker du vårt driv och satsning på kunskap / kompetensutveckling. Vi skapar interna projekt för att ständigt utvecklas och vi har extern handledning.
Ditt uppdrag
Vi har förmånen att oftast få arbeta med hela familjen vilket kräver att vi kan arbeta utifrån många olika perspektiv och hantera komplexa frågor.
Du och det team du ingår i arbetar utifrån ett processinriktat arbetssätt med att utreda/bedöma föräldrars omsorgsförmåga och barns behov samt stödja föräldrar i deras föräldraskap. Våra uppdrag kan också handla om att ta emot familjer akut/i en krissituation.
Utifrån uppdragen ansvarar behandlingsassistenten för den praktiska planeringen och utförandet gentemot familjerna. Samtal, observationer och dokumentation är också en stor del av arbetet. Behandlingsassistenten är även ansvarig för det praktiska och miljöterapeutiska arbetet på institutionen.
Arbetet är schemalagt och innebär arbete även kvällstid samt var fjärde helg.
Din bakgrund
Vi söker dig som har minst 2 årig högskole-/eftergymnasial utbildning som till exempel; behandlings-/socialpedagog (heltidsstudier under 2 år), förskollärare, socionom, beteendevetare. Det är meriterande om du har vidareutbildning i systemteori, våld i nära relation, utvecklingspsykologi samt samspel barn och föräldrar.
Du har några års erfarenhet inom verksamhetsområdet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta på institution samt av arbete med barn och föräldrar. Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, goda IT-kunskaper samt har körkort. Önskvärt om du har kunskaper i andra språk.
Du är empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Vidare är du kommunikativ och du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vi ser även att du är pedagogisk och har förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap samt har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Inger Selling, enhetschef, 018-727 71 23
Linda Kinell, biträdande enhetschef, 018-727 20 55
Eine Kivelä Ngarambe, utredningsledare, 018-727 25 03
Fackliga företrädare:
Vision, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, 018-727 24 24
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43