OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO (individ och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till förvaltningen hör även en administrativ stab.
Denna tjänst är organiserad under IFO på "Enheten för boende och stöd" som arbetar med att utföra stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer med missbruksproblematik, ofta kombinerat med en psykisk ohälsa. Inom enheten har vi flera boenden, en öppenvårdsverksamhet med rådgivningsbyrå samt ett samsjuklighetsteam som arbetar med boendestöd utifrån modellen med vård- och stödsamordning. Vi har även hand om utslussningslägenheter utanför våra boenden. Den huvudsakliga målgruppen är personer som har en önskan om att leva ett drogfritt och nyktert liv, men vi arbetar även med brukare som är lite längre ifrån detta.
Arbetsgruppen består för närvarande av sju behandlingsassistenter som arbetar på schema; dagar, kvällar och helger. Det är i denna schemalagda arbetsgrupp som du kommer att ingå så att det sammanlagt blir tio personer, men du kommer också att vara en del i den gemensamma arbetsgruppen tillsammans med ytterligare tre personer som arbetar dagtid med öppenvård för vuxna. Vi har också ett samsjuklighetsteam tillsammans med Vård- och omsorgsförvaltningen där fyra personer arbetar dagtid.
Under hösten 2020 påbörjades ett förändringsarbete som främst handlar om att behandlingsassistenterna följer en klient oavsett var denne bor och också arbetar med en mer uttalad motivationsstödjande och behandlande inriktning.
Arbetstidens förläggning är dagtid, kvällstid samt helg men vi kommer eventuellt att endast arbeta dagtid från år 2023.
ARBETSUPPGIFTER
Som behandlingsassistent har du en viktig roll då du arbetar med människor som önskar en förändring i sitt liv. Fokus i arbetet kommer att vara att arbeta motiverande och stödjande med målsättningen om att skapa ett självständigt liv och boende utifrån varje individs förutsättningar.
I det dagliga arbetet kommer du att utgå från vår lokal på Katrinebergsgatan 1 i Mölndal men du kommer också att besöka våra brukare i deras hemmiljö.
I ditt arbete ingår att hjälpa brukarna med att skapa struktur i vardagen och att genomföra behandlingsprogram, t ex ÅP, HAP och MET. Du kommer att planera insatsen utifrån uppdraget som vi får från myndighetsavdelningen. I arbetet ingår att skriva genomförandeplaner, journalanteckningar, uppföljningsrapporter och sammanställningar i de ärenden som du är ansvarig för samt föra löpande anteckningar i alla ärenden. Du kommer att utföra provtagning (drogtester) och ha stödjande och motiverande samtal. Viktiga delar av ditt arbete är att ha en löpande samverkan och dialog med både våra handläggare på socialkontoret såväl som med externa parter.
Att vara behandlingsassistent hos oss kan också innebära också en del praktiskt arbete såsom färdigställande av lägenheter, enklare städning, montering av möbler och in- och utflyttningar. I vårt pågående förändringsarbete skissar vi dock på att starta ett servicelag där dessa arbetsuppgifter kan komma att utföras i huvudsak.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, socialpedagog, behandlingspedagog och/eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har genomgått grundläggande utbildning i t ex MI, vård- och stödsamordning, MET och/eller ÅP återfallsprevention. Vi vill också att du har erfarenhet av att arbeta med människor med samsjuklighet.
B-körkort (manuell växellåda) är att föredra då det är vanligt förekommande att köra personbil.
Du ska ha lätt för att uttrycka dig i skrift, ha datorvana och god kunskap om dokumentationsskyldigheten. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta nära brukarna i deras vardag och boende. Du ska ha lätt för att ta kontakt med människor och ha förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Eftersom arbetsgruppen är liten och väldigt beroende av varandra, är god samarbetsförmåga mycket viktigt. Du ska vara trygg i dig själv och ha ett professionellt förhållningssätt gentemot brukare och samverkansparter.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26