OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20241278
Att arbeta på Klivet är Livet! Hos oss ser vi möjligheter i motstånd, motiverar och skapar betydelsefulla relationer - allt för att tillsammans med våra ungdomar värna deras rätt till ett bra mående och en positiv förändring i deras liv. Vill du vara del av ett team som främjar utveckling och förändring för och med individer, är det till oss du skall söka!
Arbetsuppgifter
Arbetsgruppen och vårt arbetssätt präglas av ett tydligt ungdomsfokus (”ramar och kramar och stå fast, stå kvar”) där nyfikenhet och nytänk är viktigt i kombination med en ödmjukhet och respekt för vårt uppdrag. På Klivet är vi alla viktiga utifrån våra olika roller. I din roll som behandlare, teamledare eller chef förväntas du dagligen vara en del av samt bidra med dig själv och din kunskap till vårt team!
Socialtjänsten är vår uppdragsgivare och tillsammans med ungdom och dennes nätverk arbetar du utifrån ungdomens behov i vårdplan och de tillsammans bestämda målen i genomförandeplanen. Arbetsgruppen har metoder och förhållningssätt som är verktyg i vårt arbete med ungdomen men det innebär också att du har central roll i arbetet runtomkring ungdom och därmed även ansvar för en god samverkan med nätverket.
Arbetet är förlagt på schema vilket innebär dagtid, kvällar och helger utifrån målgruppens och våra uppdragsgivares behov och önskemål och ställer höga krav på flexibilitet, självständighet och struktur. Vägledning och handledning i ärenden genomförs kontinuerligt av såväl teamledare, extern handledare samt vår samverkanspsykolog från BUP.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten har du:
• 100HP inom ex. psykologi, beteendevetenskap, mångfald, arbetsliv, migration, genus eller annat samhällsorienterat eller kvalificerad yrkeshögskoleexamen 400YH inom socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig.
• 1 års erfarenhet av samarbete med skola, eller myndighet (utredning)
• 2 års erfarenhet av att driva psykosocialt förändringsarbete med ungdomar (13-21 år) och deras familjer
• Goda kunskaper i svenska i så väl tal som skrift
• Goda kunskaper om gällande lagstiftning (tex. SoL, LVU, Sekretess)
• B-körkort (manuell/automat)
Meriterande:
• Erfarenhet av behandlingsarbete med målgruppen ungdomar (13-21 år) och deras familjer
• 1 års erfarenhet av att driva psykosocialt förändringsarbete med ungdomar (13-21 år) och deras familjer
• 1 års erfarenhet av arbete inom/eller samarbete med skola, eller myndighet (utredning)
• Erfarenhet av arbete som familjebehandlare, med ett lösningsfokuserat förhållningssätt
• Kunskap och erfarenhet av nätverksarbete samt kvalitetsarbete
• Utbildning i, och erfarenhet av MI, Repulse, MHFA-första hjälpen psykisk hälsa, Aktiv konflikthantering, SPISS, HAP, Återfallsprevention, TMO (traumamedveten omsorg) och lågaffektivt bemötande.
• Erfarenhet av arbete med tolk
• Erfarenhet av att arbeta med dokumentation i Journal digital, Procapita eller liknande system
Som person trivs du med att arbeta med och för människor, skapa nätverk och goda relationer och du kan anpassa dig till en föränderlig arbetsdag och arbetssituation utan problem. Du har ett professionellt förhållningssätt och ett gott bemötande är A och O. Vi tycker också att det är viktigt att du gillar att samarbeta tätt med dina kollegor och att du är öppen för att dela med dig av din kunskap och samtidigt lära av andra.
Om arbetsplatsen
Klivet är en öppenvårdsinsats men inriktning psykisk hälsa. Vi riktar oss till ungdomar i ålder 13-21 år. Genom att arbeta aktivt med förändringsarbete, skräddarsydda insatser och flexibilitet möter vi ungdomarnas behov i ett syfta att främja en god psykisk hälsa. Vi kan vara allt från spindeln i nätet för olika myndigheter och kontakter som ungdomar har i sitt nätverk, till att utföra behandlande insatser. Vårt syfte är att förhindra och förebygga placeringar samt sammanbrott av pågående placering samtidigt som vi kan bidra till att korta ner placeringstiden och vistelse inom institution.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat 6 mån
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering sker intervjuer löpande.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Intervjuer kommer att ske löpande så vi ser gärna att du skickar din ansökan så snart du kan. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Meryem Moussaoui enligt kontaktuppgifter i annonsen. Vi ser fram emot att få veta mer om dig och att du skickar din ansökan!
Provanställning om sex månader kan komma att användas.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98