Behandlingsassistent till lägenhetsboendet Gamlestaden

Behandlingsassistent till lägenhetsboendet Gamlestaden

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Lägenhetsboende Gamlestaden vänder sig till kvinnor och män över 21 år som står utanför den reguljära bostadsmarknaden på grund av missbruk och/eller psykosocial problematik och som bedömts vara i behov av ett boende med motiverande och stödjande insatser. Huvudsyftet är att korta brukarens tid i hemlöshet och att på uppdrag av socialtjänsten och i samverkan, utföra insatser utformade efter den enskildes behov och önskemål. Vi har 80 lägenheter runt om i Göteborg, men personalkontoret där all personal utgår ifrån är beläget i Gamlestaden.

Vi tillsätter insatser under en begränsad tid för att stödja och motivera brukaren. Under boendetiden kan brukaren erhålla boendereferenser som i en förlängning möjliggör en återgång till den reguljära bostadsmarknaden. Du kommer att vara kontaktpersonal för ett visst antal brukare som du träffar regelbundet. Fokus ligger på att individen ska utveckla sin självständighet utifrån ett individualiserat stöd. Det stöd individen behöver kan vara mycket varierande, arbetet kräver därför att du är lyhörd och flexibel.

Stor del av arbetet utförs i brukarens hem. Du behöver därför vara medveten om att det mesta av arbetet bedrivs som ensamarbete. Arbetet kräver därför förmåga till självständighet och du behöver själv kunna planera, genomföra, slutföra och följa upp dina ärenden. Kontaktpersonal upprättar tillsammans med brukare en genomförandeplan. Vi följer upp genomförandeplanen regelbundet utifrån uppdraget från socialtjänsten. I kontaktpersonalens roll ingår att stötta, motivera och vägleda brukaren i kontakt med exempelvis myndigheter, sjukvård utifrån nykterhet, samhällsinformation, lägenhetsskötsel samt kontrollera att hyran betalas i tid. I arbetet ingår ett nära samarbete med socialsekreterare, beroendeklinik, behandlingsenhet samt hyresvärdar för att nämna några.

I tjänsten ingår att delta och vara aktiv på arbetsplatsträffar, handledning samt verksamhetsteam. Du kommer vara en del av en arbetsgrupp om totalt nio behandlingsassistenter och en enhetschef och ska ha förmågan att ta ansvar för gruppens arbete och brukare. Arbetet innebär mycket samarbete och kommunikation, både med dina närmsta kollegor och chef men även externt med socialtjänst och andra.

Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.

KVALIFIKATIONER
Grundläggande för tjänsten är att du är utbildad socionom eller beteendevetare.

Erfarenhet av liknande arbete är ett krav samt att du har B-körkort och är bekväm att köra i stadstrafik.

Meriterande kunskaper är de metoder vi använder oss av; Motiverande intervju (MI), Lågaffektivt bemötande (LAB), Vård- och Stödsamordning (VSS) samt Återfallsprevention (ÅP). Det är meriterande om du dessutom har läst Konfliktlösning.

Som personliga egenskaper ser vi som grundläggande krav att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Behandlingsassistent till Alma akutboende

Behandlingsassistent till Alma akutboende

27 december 2024

Socialpedagog Stödteam Vuxna

Socialpedagog Stödteam Vuxna

23 december 2024