OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun ansvarar för omsorg och service, upplysningar, råd och stöd till utsatta barn och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.
Verksamheten består av sju funktionsindelade enheter; Barn- och familj 0-12 år, Ungdom 13-19 år, Vuxen, Ekonomi, Familjerätt, Sandvikens familjecenter samt Boende för ensamkommande flyktingbarn. Utöver enheterna finns en central administrativ stab.
Vuxenenheten är kommunens missbruks- och beroendevård. Inom enheten arbetar drygt 20 personer. Själva navet i verksamheten är socialsekreterargruppen. Till enheten hör även ett HVB-hem; Örtagården, öppenvårdsverksamhet, arbetsträningsverksamhet, boendestödjare och ett sk högtoleransboende. Inom Vuxenenheten har vi ett tydligt barnperspektiv och är delaktiga i ett nationellt utvecklingsprojekt; samordnat stöd till barn och föräldrar i familjer med missbruk.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en behandlingsassistent till Örtagården, ett HVB-hem med 17 platser för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblem. Vid Örtagården finns totalt 9,5 tjänster behandlingsassistenter, köksansvarig samt föreståndare. Boendet har dygnetruntbemanning med sovande jour.
Vi arbetar med KBT-baserade behandlingsmetoder; Återfallsprevention(enligt ”Väckarklockan”), Motiverande samtal (MI) samt CRA-behandling. Viss stöd- och behandlingsverksamhet sker i grupp. Vi lägger stor vikt vid den egna sociala planeringen med individuellt stöd, för att bygga upp en tillvaro som är hållbar även efter avslutad vistelse.
Det genomförs en del gemensamma aktiviteter för de boende, både inne i huset och utanför. Ibland kombineras Örtagårdens insatser med psykosocial behandling i vår öppenvård; eller med samtalskontakt vid primärvård eller psykiatri. Även praktik, arbete eller studier brukar påbörjas under vistelsen.
Det är den enskildes behov som avgör vistelsens längd varför uppföljning av placeringen är viktig liksom en god utslussplanering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är behandlingsassistent eller har en högskoleutbildning med inriktning att motivera och förändra individers utveckling. Det är meriterande om du har erfarenhet att arbeta med missbruk och beroende.
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med förmåga till reflektion och att du uppskattar ett kreativt och händelserikt arbete! Arbetet hos oss förutsätter både flexibilitet och förmåga till struktur. För att kunna arbeta hos oss ska du även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är också viktigt att du är bra på att samarbeta – både internt och externt.
Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05