OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. I dag är vi stadens näst största stadsdelsområde med ca 125 000 invånare, och redan 2024 beräknas vi bli störst i staden. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten för ekonomiskt bistånd och beroendefrågor innefattar verksamhetsområdena ekonomiskt bistånd, beroendefrågor, arbetsmarknad och vräkningsförebyggande arbete.
Enheten leds av en enhetschef som tillsammans med fyra biträdande enhetschefer utgör enhetens ledningsgrupp. Enheten ingår i avdelningen för social omsorg tillsammans med socialtjänstens övriga myndighetsutövande verksamheter och utförarverksamheter. Enheten har sin gemensamma lokal i förvaltningshuset på Telefonvägen 30.
Arbetsbeskrivning
Stödteamet består av 7 medarbetare och en gruppledare. Nu behöver vi förstärkning i stödteamet av en behandlingsassistent/case manager och erbjuder ett spännande och meningsfullt jobb där dina insatser kan göra stor skillnad i ett förändringsarbete som syftar till att hjälpa individer till ökad livskvalitet och självständighet.
Målgruppen består till största delen av personer som har ett långvarigt missbruk/beroende och psykisk ohälsa, och psykiska funktionsnedsättningar i olika grader. Arbetet innebär ibland ensamarbete i utsatta miljöer.
Som behandlingsassistent/case manager inom beroendefrågor i Hägersten-Älvsjö är du en del av en dynamisk enhet som stödjer personer med beroende och samsjuklighet. Du kommer erbjuda ett flexibelt stöd, i första hand, till personer som har tränings- eller försökslägenhet som är i behov av träning, stöd samt motivationsarbete (MI) för att klara av att bibehålla en högre grad av drogfrihet/nykterhet och arbeta mot uppställda mål mot självständighet. Andra uppdrag kan förekomma.
Du kommer att arbeta på uppdrag från socialsekreterare utifrån arbetsplaner och utformar tillsammans med den enskilde en individuell genomförandeplan för insatsen. Arbetet dokumenteras löpande i Paradifo. Ekonomin är en central del i våra klienters liv och det är viktigt att du har de verktyg som behövs för att kunna hjälpa dem på bästa sätt.
Kvalifikationer
Du har minst 2 års eftergymnasial utbildning inom socialt arbete.
Du ska ha mångårig erfarenhet av att arbeta med personer med missbruk i kombination med psykiska funktionsnedsättningar.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl.
Du är positiv och ser möjligheter före hinder.
Du har god förmåga att skapa och behålla goda professionella relationer till såväl klienter, kollegor och andra samarbetspartners.
Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du har ett respektfullt bemötande där du ser möjligheter och kan inge hopp. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som kan uppstå.
Meriterande är t ex utbildning och erfarenhet av
-MI
-Ekonomin i fokus
-ESL
-LAB
-ÅP
-Case manager och/eller andra för målgruppen relevanta kurser
-B-körkort
Övrigt
Dagtid. Kvällstid kan förekomma i samband med planerad boendekurs.
Intervjuer kan komma att ske innan ansökningstidens slut.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.