OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Är du den som vill vara med och skapa förutsättningar för en ljusare framtid för kvinnor i hemlöshet? Bli en del av vårt team på Alma!
I oktober flyttar vi till nya lokaler i Gamlestaden och utökar antalet platser på vårt akutboende för kvinnor i hemlöshet. Just nu söker vi fyra engagerade behandlingsassistenter till vår dedikerade personalgrupp.
Som behandlingsassistent hos Alma kommer du vara kontaktpersonal för de kvinnor som bor hos oss. Tillsammans med varje individuell kvinna kommer du att skapa en genomförandeplan för att hjälpa henne på hennes resa mot ett mer stabilt och självständigt liv. Du kommer använda verktyget Boendekartläggning och arbeta tätt tillsammans med resten av vårt team för att följa upp och dokumentera vårt arbete.
Vi på Alma har en erfaren och kunnig personalgrupp vars fokus är att hjälpa kvinnor i utsatta livssituationer. Vår kompetens och erfarenhet gör att vi kan erbjuda trygghet och stöd till kvinnor som ofta har upplevt olika former av våld. Hos oss finns inget krav på nykterhet eller drogfrihet, vi arbetar med individen i fokus.
På Alma använder vi oss av beprövade metoder som MI, LAB och ÅP. Under 2022 genomförde vi en utbildningssatsning på TMO (traumamedveten omsorg) och nu implementerar vi detta i vår verksamhet. Vi strävar ständigt efter att öka vår kunskap och anpassa vårt arbetssätt efter brukarnas behov. Dessutom har vi regelbunden extern handledning för vår personalgrupp.
På Alma finns det också en metodstödjare med samordningsansvar samt en enhetschef på dagtid. Vi erbjuder arbetstider som kan vara förlagda både dag, kväll och helger för att möta behoven hos våra klienter. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi stöttar varandra och främjar samarbete och utveckling.
Vi letar efter dig som vill göra skillnad på riktigt och som har ett genuint intresse för vår målgrupp. Vi ser hopp och möjligheter i varje individ och strävar ständigt efter att anpassa vår verksamhet efter deras behov.
På grund av målgruppen består personalgruppen på Alma enbart av kvinnor.
Tjänsterna tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas. Urvalet kommer att göras löpande, så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag.
Välkommen till Alma och var med och gör skillnad för de som mest behöver det!
KVALIFIKATIONER
Grundläggande förutsättning för tjänsten är att du har en färdig högskole- eller universitetsutbildning som socionom, socialpedagog eller beteendevetare eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Det är meriterande med fortbildningar inom områdena psykiatri, beroendevård och våld i nära relationer.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.