OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborg är platsen för skapande och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningens Vuxenverksamhet ansvarar för det sociala arbetet gällande missbruksvård, psykosociala problem och psykiska funktionshinder för vuxna personer samt deras familjer. Vi är organiserade i fyra block bestående av Utredning, Behandling/stöd, Stödboende och Socialpsykiatrin.
Vår värdegrund är:
Vi ser till hela människan och accepterar inte destruktivt utanförskap.
Vi möter människor där de själva befinner sig.
Alla har rätt till hjälp utifrån sina behov.
Alla har rätt till ett respektfullt bemötande.
Alla har resurser, alla vill och kan.
Vår stödboendeenhet består av tre stödboenden och ca 150 andrahandslägenheter. Inom enheten drivs också Bostad först, en metod för att varaktigt minska hemlösheten. Medarbetarna består av samordnare, socialsekreterare, vårdare, skötare och behandlingsassistenter, sammanlagt 33 personer.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu fyra behandlingsassistenter till våra stödlägenheter. Verksamheten består dels av ett antal större lägenheter/radhus samt en trappuppgång med 10 mindre lägenheter. Radhusen kommer att fungera som mindre kollektiv för personer som inte klarar av att bo i enskild lägenhet på grund av ensamhetsproblematik. De mindre lägenheterna är till personer som klarar av ett enskilt boende men som står utanför bostadsmarknaden på grund av bland annat missbruk. Samtliga personer i boendet är i behov av ett mer omfattande stöd för att klara sitt boende.
Stödboendeenheten befinner sig i början av en spännande utvecklingsfas där fokus på hela enheten ligger på kvarboendeskap, vilket innebär en tydligare inriktning på motivationsarbete med ambition att kunna erbjuda långsiktiga och kvalitativa boendelösningar. Detta gör att vi tillsammans inom enheten kommer att utveckla våra rutiner och arbetsmetoder under det närmaste året.
Som behandlingsassistent inom stödlägenheterna arbetar vi tillsammans med den enskilde i dennes strävan att klara ett självständigt boende. Alla boende ska ha en handlingsplan med tydliga mål och rimliga delmål som utarbetas tillsamman med klient och socialsekreterare utifrån den enskildes egna förutsättningar.
En grundförutsättning för att lyckas i detta arbete är en god relation till klienten.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
• Behandlingsassistent eller likvärdig utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig
• Kunskap och erfarenhet gällande missbruk-, boendeproblematik
• MI-utbildning
• Datakunskap
• Ett reflekterande och analyserande förhållningssätt.
• Förmåga att bygga goda relationer
• God kommunikationsförmåga
• Kan arbeta självständigt och har en hög flexibilitet gällande arbetsuppgifter
• B-körkort och kör bil.
ÖVRIGT
Vi erbjuder Dig
• Kollegor som stödjer och arbetar för gemensamma mål
• Medarbetare som har hög grad av kompetens, vilja och energi
• Trevlig arbetsmiljö
• Friskvård
Fackliga representanter
Christina Gustafsson, Kommunal, 042-10 61 32
Vision, 042-10 50 93
SSR Direkt , 08-617 44 71
Sara McKenzie, SSR/SACO , 042-10 70 29
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Aditro Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Aditro Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Aditro Recruit 0771-704 704.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Jessica Granquist
042-10 65 51
Tf Enhetschef Maria Lind
042-107355
Enhetschef Anne Larsson
042-10 59 33
Biträdande enhetschef Kristina Lembke
042-10 67 87
DYNAMIS
042-106418/106449
Enhetschef Pia Hansson
042-10 34 98
Bitr. Enhetschef Petra Nilsson
042-10 46 63
Bitr. Enhetschef Susanne Johansson
042-10 73 56
Bitr. Enhetschef Sigbritt Arwidson
042-10 44 86
Enhetschef Lisbeth Davidsson
042-10 65 34