OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialkontoret i Sollentuna är en socialtjänst i framkant avseende utveckling och nytänkande.
Vi arbetar för att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst där uppföljning och kvalitetsfrågor är i fokus. Omvärldsbevakning, samverkan, brukarmedverkan och utveckling är prioriterade områden.
På socialkontorets avdelning för vuxna finns sex enheter, varav Beroendemottagningen är en av utförarenheterna.
Sollentuna beroendemottagning
Sollentuna beroendemottagning är en kommunal öppenvård som är integrerad med Region Stockholm. Här arbetar enhetschef, gruppledare, behandlare och behandlingsassistenter/socionomer i nära samverkan med medicinsk personal från Beroendecentrum och Maria ungdom. Vi vänder oss till kommuninvånare som har problem med alkohol, droger och spel om pengar samt till anhöriga och de som vill lämna en kriminell livsstil. Vi erbjuder kvalificerat psykosocialt stöd och behandling till vuxna över 19 år samt till Mini-Marias målgrupp 13-19 år.
Vi söker nu en vikarierande behandlingsassistent/socionom när vår kollega går på en längre föräldraledighet.
Om tjänsten
I dina arbetsuppgifter ingår att stödja klienter i deras vardag och att arbeta motiverande till ett liv utan alkohol, narkotika och/eller kriminalitet. Du genomför hembesök där du bland annat följer upp hur det går för klienten i hemmet, följer med på olika möten i myndighetskontakter och hjälper till i praktiska delar som att t.ex. ansöka om ekonomiskt bistånd. Målet är att öka klientens självständighet och uppnå en varaktig förbättrad livssituation.
Du arbetar motiverande, uppsökande och stödjande samt samverkar med det privata och professionella nätverket. Ditt arbete är främst praktiskt och du arbetar i den miljö som klienten befinner sig, vilket innebär arbete utanför kontorslokalerna. I uppdraget ingår även att delta i enhetens uppsökande arbete och stöd vid beviljade träningslägenheter.
Dina arbetstider är måndag-onsdag kl. 8:00–16:30, torsdagar kl. 08:00-18:30 och fredagar kl. 08:00-14:30.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att kunna se och bemöta klienten utifrån sitt sammanhang, sin förmåga och sina behov. Du behöver vara trygg i dig själv för att kunna bygga tillitsfulla relationer och kunna samverka både internt och externt. Vidare behöver du ha ett flexibelt arbetssätt där du arbetar lösningsfokuserat både självständigt och i team.
Krav:
- Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet.
- B-körkort
- Goda kunskaper om målgruppens problematik.
Meriterande:
- Utbildning och/eller erfarenhet av MI, FIT-Outcomes (SRS/ORS), ESL och/eller Case management.
- Erfarenhet av arbete med målgruppen eller annat socialt arbete så som relationsvåld eller socialpsykiatri.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Bakgrundkontroll tillämpas inför en eventuell anställning.
Vi erbjuder
Som anställd i Sollentuna erbjuds du ett roligt, stimulerande och utmanade uppdrag. Du är med i arbetet med att göra Sollentuna lite bättre varje dag för kommuninvånarna. Vi värnar om ett gott arbetsklimat som möjliggör ett hållbart arbetsliv bland annat genom att vi tillämpar flextid och erbjuder extern handledning, kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.
Klicka på länken för att läsa mer om våra förmåner. https://www.sollentuna.se/sv/naringsliv--jobb/jobb-och-praktik/sollentuna-kommun-som-arbetsgivare/personalformaner/
Välkommen med din ansökan!
Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!