OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning 100 % dagtid, 84% nattjänst. Tillträde enligt överenskommelse.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningens Öppenvård är ett område som erbjuder en mängd insatser till olika målgrupper inom Östersunds kommun för barn, föräldrar och vuxna.
Björkebo är ett drogfritt boende för vuxna kvinnor och män med beroendeproblematik som befinner sig i rehabilitering. I boendet finns olika boendeformer som ett kollektivt boende samt lägenheter. Björkebo inrymmer också ett nattöppet Akutboende samt ett lågtröskelboende som kallas Björken. Den som beviljas detta bistånd skall vara aktiv i och ta ansvar för sin rehabilitering. Björkebo är ett bistånd enligt socialtjänstlagen 4 kap. 1§.
På Björkebo arbetar sammanlagt fjorton behandlingspersonal samt en enhetschef. Som behandlingspersonal innebär det tjänstgörning på schema med dag, kvälls- och helgarbete. Dessa tjänster är på 100%. Björkebo söker även personal till en nattjänst 84%. Nattpersonalen är främst ansvarig för Akutboendet men ger även stöd åt hela Björkebos målgrupp. Personalen har egna klientuppdrag men är även behjälplig mot hela klientgruppen. Arbetet innebär både rent praktiskt arbete, samtal och att arbeta med de individuellt upprättade genomförandeplanerna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad behandlingspedagog eller har utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du skall ha god erfarenhet och kunskap om klientgruppen d. v. s. beroendeproblematik och kriminalitet i kombination med psykisk ohälsa. Du skall vara en lugn och trygg person och kunna bemöta människor i rehabilitering från sitt beroende men även dem som är i aktivt missbruk. Meriterande är om du har kunskap gällande RePulse behandling och motiverande samtal (MI).
Önskvärda egenskaper
Du har ett professionellt förhållningssätt som innefattar ödmjukhet, tålamod och flexibilitet. Du har stor förmåga att både arbeta självständigt och i grupp, tar stort ansvar och egna initiativ, har god samarbetsförmåga samt engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom arbetsområdet. Du skall inte vara rädd för att arbeta praktiskt. Du skall vara trygg i att ta egna beslut i akuta skeden och förmedla lugn. Du skall kunna göra bedömning av ev. risksituationer och agera utifrån detta. Du bör ha dokumentationsvana och god datakunskap då dokumentation av insatsen sker i Viva. Det är fördel om du har erfarenhet av att utforma genomförandeplaner och arbeta utifrån dessa.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet samt intresset av att arbeta med målgruppen och i vårt team.
Körkort erfordras.