OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.
Över 42 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa, personer i behov av försörjningsstöd samt stöd på grund av våld i nära relation. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga och avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt.
Hos enheten för beroendestöd finns en stor erfarenhet, hög kompetens och mycket arbetsglädje. Vi är stolta över Alingsås beroendestöd
som i egen regi erbjuder en bredd av olika evidensbaserade behandlingsmetoder. Vi söker en erfaren medarbetare som har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Enheten innefattar dels Return som utför strukturerade samtal, anhöriggrupper etc, och dels Beroendstödsteamet som arbetar med psykosocialt-, motivations- och praktiskt stöd. Socialmedicinska är också en del av verksamheten där vi bidrar med den sociala delen av arbetet tillsammans med sjukvården.
Välkommen att söka tjänsten som behandlingssamordnare där du får vara med och bidra till en socialtjänst i framkant.
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som behandlingssamordnare behöver du ha ett helhetsperspektiv, du kommer också ha ett stort ansvar för att underhålla och utveckla samverkans- och utvecklingsfrågor tillsammans övriga utförare och myndighet. En central del är att kvalitetssäkra verksamheten utifrån aktuell lagstiftning och mot våra uppsatta mål.
Några av dina arbetsuppgifter:
- Leda och hålla i processer för att kvalitetssäkra verksamheten.
- Stödja och coacha genom metodstöd.
- Hålla i veckomöten tillsammans med teamet och driva det sociala arbetet framåt med fokus att säkerställa att våra insatser är verksamma.
- Hålla dig uppdaterad kring kunskapsutveckling genom omvärldsbevakning.
- Ansvara för att föra och följa upp statistik tillsammans med chef.
- Ta emot beslut från socialsekreterare och fördela dessa i dialog med teamet.
- Vara en del av det dagliga arbetet i teamet för att kunna stötta upp vid behov.
- Du får även handledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har kunskap om missbruk /beroende och samsjuklighet. För uppdraget krävs goda IT-kunskaper samt goda
kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift. Det är meriterande om du tidigare vana av samordning och har erfarenhet av myndighetsutövning.
Du har en personlig mognad och visar det genom att du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du har god förmåga att skapa tillitsfulla och professionella
relationer och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Vi ser de som en självklarhet att du har engagemang för målgruppen vuxna med missbruk / beroende.
För denna tjänst kommer vi att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.