OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stöd och sysselsättningsenheten söker nu dig som vill ha ett intressant och varierat uppdrag som behandlingssekreterare på stödboende. Boendet riktar sig till målgruppen med beroendeproblematik med koppling till samsjuklighet. Vårt uppdrag handlar om att kvalitetssäkra processen kring klienten för att våra klienter skall öka sin självständighet. Vår kvalité ska svara upp mot rekommendationerna i de nationella riktlinjerna gällande missbruks- och beroendevård, vilket bl.a. innebär att utförandet av våra insatser och dokumentationen ska vara god. För oss är det viktigt att individen är i centrum och att det finns en stark tro om att förändring är möjlig. Vi förutsätter att det är viktigt för dig också!
I rollen blir du en del av sektor socialtjänst. Vi arbetar med att stödja och skydda utsatta grupper i samhället. Hos oss står människan i fokus och ingen dag är den andra lik.
Med ett jobb inom Skövde kommun får du möjlighet att påverka, må bra på jobbet och göra karriär. Här är du med och gör det omöjliga möjligt. Tillsammans tar vi Skövde framåt!
ARBETSUPPGIFTER
Grunden för arbetet är psykosocialt stöd och behandling med ett tydligt fokus på beroendeproblematik. Vi arbetar för att individen ska bli självständig. Vi använder oss bl.a. av metoder som miljöterapi, RACT, MI, ÅP och olika manualbaserade metoder och vi arbetar med KASAM.
Utifrån din roll som behandlingssekreterare förväntar vi oss att du tar ett stort ansvar för arbetets planering och genomförande. Du bidrar till att genomföra och vidareutveckla våra insatser, arbetsmetoder och ärendedokumentation. Du kommer att ansvara för att upprätta och upprätthålla genomförandeplaner, men även andra strukturer som krävs i de enskilda ärendena och övergripande. Du kommer att arbeta enligt de mål, riktlinjer och den lagstiftning som gäller för verksamheten. Som behandlingssekreterare arbetar du även med planering av gruppverksamhet samt sammanfattningar av dokumentation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har minst två års beteendevetenskaplig eftergymnasial utbildning, exempelvis socialpedagog, socionom, socialpsykolog, behandlingspedagog, eller har annan dokumenterad utbildning som arbetsgivare finner likvärdig. Vi meriterar erfarenhet av arbete med beroendeproblematik men även utbildning i KBT, 12 stegs-behandling, RACT, ÅP, CRAFT eller andra stöd-/behandlingsmetoder samt lågaffektivt bemötande. Det är grundläggande att du kan uttrycka dig nyanserat i tal och skrift och är införstådd med vikten av dokumentation. Du behöver också kunna arbeta strukturerat, ha ett genuint engagemang för vår målgrupp samt ett lösningsfokuserat förhållningssätt.
Egenskaper som är viktiga för arbetet är ansvarstagande, självständighet, flexibilitet, mod och nyfikenhet. Tjänsten kräver att du har en god förmåga att prioritera samt att samarbeta i team. Det är också viktigt för oss att du kompletterar och bidrar till fortsatt utveckling och dynamik i teamet och på enheten i övrigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort, manuell växel och körvana är ett krav.
ÖVRIGT
Vi begär utdrag ur belastningsregistret innan anställning.
Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.